TDC skruer op: Nu skal du betale mere for fastnet

TDC hæver priserne på et af de områder, hvor selskabet sidder tungt på markedet.

Artikel top billede

Danmarks største teleselskab, TDC, hæver prisen for opkald fra fastnet til mobil med 10 procent, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Det sker, selv om prisen for at telefonere med især mobiltelefoner generelt har været for nedadgående i mange år.

På fastnet-området er der imidlertid ikke meget konkurrence, da TDC med omkring en million fastnet-kunder sidder på 81 procent af markedet.

Udnytter markedsposition

Forbrugerrådet mener, at TDC med prisstigningen udnytter sin markedsposition.

"Var der reel konkurrence på fastnet-markedet ville TDC ikke kunne slippe afsted med at hæve priserne," siger chefkonsulent Martin Salamon til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Han mener, at det er en 'guldgrube' for TDC at hæve prisen fra fastnet til mobil, fordi et stigende antal opkald går denne vej.

Vedligehold

Hos TDC peger chef for TDC Privat Anders Jensen på, at prisstigningen skyldes, at færre og færre anvender fastnet, men at nettet stadig skal vedligeholdes, hvilket koster penge.

"Det er en måde at sikre, at vi fortsat kan understøtte teknikken så effektivt som muligt," siger han til avisen.

TDC har ifølge avisen i de seneste år også skruet op for det månedlige abonnement for fastnet-telefoner, skruet på opkaldsafgiften og skiftet fra betaling per sekund til betaling per minut.

Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS