Telekæden mister også TDC

Selv om TDC nu også har opsagt samarbejdet med Telekæden, er kædens direktør Rolf Ovesen fuld af fortrøstning. - Vi har for længst vænnet os til, at operatører ikke vil samarbejde med eksterne forhandlere, siger han.

Artikel top billede

Da Telia, 3 og Telenor sidste forår valgte at droppe samarbejdet med Telekæden, blev kæden sendt til tælling med konkurser og en større eksistentiel krise til følge.

At TDC nu har fulgt i fodsporene på de andre operatører og droppet erhvervssamarbejdet med virkning fra i dag, får ikke de store følelsesudbrud frem hos Telekædens direktør Rolf Ovesen.

»Det betyder ingenting. Vi har for længst vænnet os til, at operatører ikke vil samarbejde med eksterne forhandlere. De ønsker kun at bruge deres egen afsætningskanal, og det må vi acceptere. Men vi har vores egen erhvervsaftale nu, TK Erhverv, og det er langt billigere end alt andet på markedet. Der viste sig at være råderum til, at vi selv kunne lave det,« bedyrer Rolf Ovesen og tilføjer, at 80 procent af omsætningen i dag kommer fra TK Erhvervssalget. 

»Vi har lagt organisationen om, og i dag er vi grossister af telefoni. Vi er stort set kun erhvervsforhandlere tilbage, som er specialister i at servicere og supportere telefoni, og det kan operatørerne ikke tilbyde. Telefoner uden abonnement er det, der bliver efterspurgt, og det kan vi supportere til grossistpriser. Foruden telerådgivning, montering og ip-telefoni til virksomheder,« lyder det fra Rolf Ovesen og tilføjer, at der altid vil være plads på markedet til alternativer til Bilka og Føtex.

Han ønsker ikke at afsløre, hvem Telekædens samarbejdspartnere er på området, da han mener, det er »uinteressant« for kunden.

I dag er der ifølge Rolf Ovesen 60 Telekæden-butikker tilbage, efter at 11 Telekæden-butikker sidste år gik konkurs, mens ni forhandlere valgte at melde sig ud af samarbejdet. Ud af de 11 konkurser har fire valgt at starte op igen, dog under et nyt navn, fortæller direktøren.

»I dag behøver man ikke at hedde Telekæden for at være medlem,« lyder det fra direktøren.

På privatsiden lancerede Telekæden sidste år et samarbejde med udbyderen Green Tech, der åbner op for at andre forretninger, såsom boghandlere, via såkaldte service provider-aftaler kan sælge taletidskort.

»Det er vi på vej med. Der kommer cirka 80 butikker mere,« lyder det fra direktøren, som sidste sommer bedyrede, at der allerede der var indgået aftaler med 30 butikker, heriblandt grønthandlere og kiosker.

Omstruktureringerne har ifølge direktøren også ramt Telekædens hovedkontor.

»Vi er seks tilbage på hovedkontoret, heraf fire er fuldtidsansatte,« siger han

Trods de store omvæltninger er han fuld af optimisme.

»Telekæden vil altid bestå,« siger han.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil