Telekæden mister også TDC

Selv om TDC nu også har opsagt samarbejdet med Telekæden, er kædens direktør Rolf Ovesen fuld af fortrøstning. - Vi har for længst vænnet os til, at operatører ikke vil samarbejde med eksterne forhandlere, siger han.

Artikel top billede

Da Telia, 3 og Telenor sidste forår valgte at droppe samarbejdet med Telekæden, blev kæden sendt til tælling med konkurser og en større eksistentiel krise til følge.

At TDC nu har fulgt i fodsporene på de andre operatører og droppet erhvervssamarbejdet med virkning fra i dag, får ikke de store følelsesudbrud frem hos Telekædens direktør Rolf Ovesen.

»Det betyder ingenting. Vi har for længst vænnet os til, at operatører ikke vil samarbejde med eksterne forhandlere. De ønsker kun at bruge deres egen afsætningskanal, og det må vi acceptere. Men vi har vores egen erhvervsaftale nu, TK Erhverv, og det er langt billigere end alt andet på markedet. Der viste sig at være råderum til, at vi selv kunne lave det,« bedyrer Rolf Ovesen og tilføjer, at 80 procent af omsætningen i dag kommer fra TK Erhvervssalget. 

»Vi har lagt organisationen om, og i dag er vi grossister af telefoni. Vi er stort set kun erhvervsforhandlere tilbage, som er specialister i at servicere og supportere telefoni, og det kan operatørerne ikke tilbyde. Telefoner uden abonnement er det, der bliver efterspurgt, og det kan vi supportere til grossistpriser. Foruden telerådgivning, montering og ip-telefoni til virksomheder,« lyder det fra Rolf Ovesen og tilføjer, at der altid vil være plads på markedet til alternativer til Bilka og Føtex.

Han ønsker ikke at afsløre, hvem Telekædens samarbejdspartnere er på området, da han mener, det er »uinteressant« for kunden.

I dag er der ifølge Rolf Ovesen 60 Telekæden-butikker tilbage, efter at 11 Telekæden-butikker sidste år gik konkurs, mens ni forhandlere valgte at melde sig ud af samarbejdet. Ud af de 11 konkurser har fire valgt at starte op igen, dog under et nyt navn, fortæller direktøren.

»I dag behøver man ikke at hedde Telekæden for at være medlem,« lyder det fra direktøren.

På privatsiden lancerede Telekæden sidste år et samarbejde med udbyderen Green Tech, der åbner op for at andre forretninger, såsom boghandlere, via såkaldte service provider-aftaler kan sælge taletidskort.

»Det er vi på vej med. Der kommer cirka 80 butikker mere,« lyder det fra direktøren, som sidste sommer bedyrede, at der allerede der var indgået aftaler med 30 butikker, heriblandt grønthandlere og kiosker.

Omstruktureringerne har ifølge direktøren også ramt Telekædens hovedkontor.

»Vi er seks tilbage på hovedkontoret, heraf fire er fuldtidsansatte,« siger han

Trods de store omvæltninger er han fuld af optimisme.

»Telekæden vil altid bestå,« siger han.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly