Kritik af Apple-forhandlerens Humacs forretningsmetoder haglede i går ned over Humacs direktør i forbrugerprogrammet Kontant på DR 1.
Med skjult kamera har programmet besøgt seks Humac-butikker og har afsløret Apple-forhandleren i utallige eksempler på vildledning af forbrugerne.
Blandt andet bliver forbrugerne anbefalet at købe en såkaldt Apple Care forsikring til flere tusinde kroner, selv om den lovpligtige reklamationsret i høj grad allerede dækker.
»Det er direkte vildledning af forbrugerne. Der er et hav af begrænsninger i den her serviceaftale, og man skal lede længe for at finde ud af, hvad den egentlig dækker overhovedet. I hvert fald i de første to år, hvor man ikke allerede har en ret efter købeloven. Så at kalde det en garanti de første tre år, en fuldstændig garanti uden at nævne undtagelserne, det mener jeg, er at stikke forbrugerne blår i øjnene,« lyder det i programmet fra Forbrugerrådets jurist, Tina Dhanda.
Afsløringerne overrasker ikke Forbrugerrådet.
»Desværre må jeg sige, at det ikke er første gang, vi hører om de her sager. Vi har igennem mange år hørt om det her problem med Apples produkter og Humacs butikker. Så det er en tilbagevendende problemstilling,« siger Tina Dhanda.
»Jeg skal følge op på det internt og sørge for, at de rette folk får de rette informationer, fordi det er åbenbart en stor misforståelse,« lyder det fra Humacs direktør Morten Bo Andersen som reaktion på kritikken.
Apple ønskede ikke at deltage i programmet.