Amerikanerne dropper kabel-tv - Langsom tendens i Danmark

Amerikanerne dropper kabel-tv. Danskerne lidt langsommere med at klippe kabler.

Artikel top billede

2,3 millioner amerikanere har slukket for kabel-tv siden 2010 og modtager nu tv-underholdning på andre måder.

Ifølge Businessinsider.com har kabel-tv begyndt sin svanesang - som fastnettelefonen gjorde i sidste årti.

Amerikanerne har mange muligheder for at se tv og video på forskellige platforme, for eksempel iPad, og tilkøbe det specifikke indhold de ønsker. Et opgør med pakke-tankegangen bag kabel-pakker, som danskere blandt andet er henvist endnu, hvis de vel at mærke ikke har bevæget sig ud i geo-hacking af tjenesterne.

På trods af at kabel-tv-leverandørerne i USA må sige farvel til kunder, så er branchen stadig sund og interessant for annoncører. Der er cirka 40 millioner modtagere af kabel-tv i USA.

Ifølge tallene fra ISI Group var 2010 skæringsåret, hvor kabel-tv faldt til en markedsandel på under 50 procent i USA.

Ikke i Danmark

Men overgangen til alternativer til kabel-tv er ikke så markant i Danmark.

Forbrugerelektronik.dk (Branchen ForbrugerElektronik) har for nylig regnet sig frem til, at danskernes forhold til kabel-tv er meget trofast, og at udviklingen har været "bølgende" op og ned i mange år. Faktisk er der ikke synlige udsving at spore i hverken brugen af kabel-tv og fællesantenner i løbet af årene. Kun parabolmodtagelse har haft en synlig tilbagegang.

Kabel-tv er stadig den klart mest udbredte måde at få tv-signaler i en dansk husstand, men i 2011 kan man dog ane en tilbagegang, som måske fortsætter i år.

Fiber og IPtv begynder så småt at vise sig i statistikkerne i 2011.

Branchen ForbrugerElektronik (BFE) peger dog på, at der sikkert også er mange danskere, som nu ser tv via computeren i stedet for via deres kabel-pakke, men at man i Danmark oplever, at forbrugerne ser det som et supplement til modtagelsen via kabel-tv.

Politiets Efterretningstjeneste

Er du vores næste IT-Specialist til Center for CNE-Operationer?

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Nordjylland

Shure Scandinavia A/S

Signal Processing Developer with Ambitions

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job