Efter at Microsoft i efterhånden flere år har presset på for at forhandlere til at specialisere sig indenfor de mest avancerede teknologier, retter man nu opmærksomheden mod det traditionelle SMB-marked.
Om kort tid introducerer Microsoft et nyt hjørne af sit partnerprogram, beregnet på at skærpe profilen for forhandlere, der især sælger til SMB-kunder. Den nye såkaldte Small Business Competency bliver lanceret på verdensplan i maj, og allerede måneden efter kommer det til Danmark, fortæller SMB-partnerchef i Microsoft, Søren K. Pedersen.
Han forventer, at en pæn del af Microsofts mere end 4.000 forhandlere vil søge at komme med i det nye initiativ.
"Hvis vi når 250 forhandlere, bliver jeg glad," siger Søren K. Pedersen.
"SMB er jo et rigtigt stor del af markedet i Danmark, så der er ingen tvivl om, at det vil blive yderst attraktivt for de mange partnere, der har fokus på SMB. Med den nye kompetence i vores partnerprogram får partnerne mulighed for at erhverve en guld eller sølv-kompetence og specialisere sig i forhold til at forstå SMB-kundernes behov. Rent markedsføringsmæssigt vil partnerne så kunne profilere sig på, at de har en small business-kompetence, som er målrettet denne type kunder," siger han.
Det er endnu ikke fastlagt, præcis hvilke produkter og certificeringskrav, der falder ind under den Small Business Competency, men Søren K. Pedersen forventer, at certificeringer i klassikere som Office, Windows og small business server kommer til at stå centralt på menuen. Allerede næste måned præsenterer Microsoft det præcise indhold i den nye del af partnerprogrammet.
"Vi vil gerne gøre det muligt for partnere, at få de her kompetencer allerede nu, så de er klar, når vi skyder det i gang i juni," siger Søren K. Pedersen.