Eplehuset dropper midnatslancering af iPad3: Frygter at skuffe kernekunder

Mens Elgiganten holder midnatsåbent i seks varehuse når Ipad3 frigives på det danske marked, venter de dedikerede Apple-kæder Humac og Epplehuset med at åbne for salget til fredag morgen.

Artikel top billede

Mens Elgiganten har valgt at lade de ansatte gå på arbejde natten til fredag i seks af deres store varehuse til en midnatspremiere på iPad3, tackler Apple-kæderne Humac og Eplehuset Apples seneste produktlancering langt mere neddæmpet - nærmest anonymt.

Men det er der en grund til. For mens Elgiganten er sikret pæne partier af iPad3, er det langt mere usikkert, om de dedikerede Apple-forhandlere har tilstrækkeligt med varer til iPad-hungrende kunder.

Da CRN taler med Eplehusets danske country manager Thomas Ahlers ville han ikke fortælle, hvor mange iPad3 Eplehuset vil være i stand til at sælge i deres butikker fredag morgen.

"En ting er sikkert. Der vil ikke være nok til alle," Som han siger til CRN.

Og netop her rammer vi hovedet på sømmet og kommer til en af de altovervejende årsager til, at Eplehuset ikke har valgt at holde midnatsåben.

"Det er jo supersvært at holde midnatsåbent, når man ikke med sikkerhed  ved, hvor man iPads man får. Det vil jo ikke være godt, hvis vi kun havde tre iPads at sælge. Blandt andet derfor tror vi det er en bedre løsning at fejre lanceringen af iPad3 ved at holde tidligt morgenåbent fredag, hvor vores butikker åbner klokken otte," siger Thomas Ahalers.

Han uddyber det dilemma, som Eplehuset kunne komme i, hvis man havde valgt at holde midnatsåben.

"Det er i det hele taget svært at lave en løsning, hvor vi både kan tilgodese løssalget i butikkerne og så de kunder, der kommer ind for at blive skrevet op på en venteliste," siger han og fortsætter:

"Men nu har vi prøvet et par lanceringer, og vi er blevet bedre til at håndtere den problematik," siger han.

For Thomas Ahlers og Eplehuset, der har lagt næsten alle deres æg i Apples kurv, handler det nemlig også om, at tilgodese kernekunderne og ikke få badwill på kø-koks ved midnatslancering.

"De kunder, der møder op til en midnatsforestilling, er måske ikke dem, vi gerne vil have fat i," konstaterer han.

Også Apple-kæden Humac har valgt den tidlige morgenåbning som deres måde at håndtere den kommende iPad-dag.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job