Overgang til cloud er dyr for Bornerups Datacenter

Lejeløsninger er i første omgang en udfordring for C5-forhandleren. Men omlægningen sikrer indtjeningen på længere sigt, siger salgsdirektør Christian Søe-Larsen.

Artikel top billede

2011 har været et udviklingens år i Bornerups Datacenter A/S, og det koster på bundlinjen. Resultatet i 2011 blev knap en million kroner, hvilket er lidt mere end en halvering af resultatet i 2010.

Bornerups Datacenter har brugt mange ressourcer på at tilbyde CRM som cloud-løsning, det vil sige som en lejeaftale. Og netop den omlægning er et problem for mange C5-forhandlere, da det i første omgang betyder hug i både omsætning og indtjening. Men lejeløsningerne er kommet for at blive, mener Christian Søe-Larsen, der er salgsdirektør i Bornerups.

"Vi har valgt at gå helhjertet ind i cloud-løsningerne, hvor man reelt lejer en C5-licens. Det betyder jo en kraftig nedgang i vores licensomsætning på den korte bane, hvor vi i stedet for at sælge en løsning til en kunde til 100.000 kroner, lejer den ud til en lav månedlig ydelse," siger han. 

Hos Bornerups tror man fuldt og fast på, at lejeløsningerne i skyen er kommet for at blive, og det ses på aftalerne. Ifølge Christian Søe-Larsen er over halvdelen af de nye aftaler, der er indgået siden Bornerups begyndte at tilbyde lejeløsninger i 2011, lejeløsninger.

Nu kan også de små kunder være med

Cloud-konceptet giver en større fleksibilitet end ejerløsninger. Kunden kan justere kapaciteten op og ned efter behov, men derudover åbner lejeløsningerne også op for en ny del af markedet.

"CRM er et produkt, man førhen gav formuer for at komme i gang med. Det vil sige, at alle de små kunder var helt afskåret fra det. Nu kan man leje sig ind på en komplet CRM-løsning for i omegnen af 300 kroner om måneden," siger Christian Søe-Larsen.

Ud over dykket i omsætningen forårsaget af oprettelsen af lejeløsninger, er der også andre faktorer, der er skyld i et årsresultat af halv størrelse af det i 2010.

Bornerups er i 2011 begyndt at tilbyde Microsoft CRM, og det kræver tid at sætte sig ind i nye produkter.

"Det tager jo tid at få 20 års erfaring," siger Christian Søe-Larsen med henvisning til forhandlerens lange erfaring med netop C5.

<strong id="tinymce" class="mceContentBody " dir="ltr">Den umiddelbare nedgang giver mening [/b]
Alle de nye tiltag er endt i regnskabet som driftsudgifter. Og selvom det på den korte bane betyder en nedgang i omsætning og indtjening, så mener Christian Søe-Larsen, at pengene er godt givet ud, da skyens lejeløsninger uden tvivl bliver dominerende i fremtiden.

"Det tror jeg godt kan gå hen og tage helt over på et tidspunkt. Man skal ikke tænke på udstyr, man er meget fri, og så skal man bare sørge for en pc med adgang til internettet," siger han.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse