Artikel top billede

Fujitsu overvejer retailmarkedet

Globalt har Fujitsu øjnene på retailmarkedet, men der er endnu ingen konkrete planer i Danmark.

Consumerization har gjort, at grænserne mellem B2B- og retailprodukter ikke længere er så skarpe, og det har gjort, at traditionelle B2B-producenter som Fujitsu nu kigger nærmere for markedet for private forbrugere.

"Fujitsu globalt ser rigtig meget på consumermarkedet i øjeblikket i forbindelse med consumerization, fordi flere og flere virksomheder lader medarbejderne selv købe pc'er. Der ser man en helt ny trend, der begynder at drive en ændring i salget og hvilke kanaler, produktet bliver købt i. Og det er vi godt klar over som virksomhed," siger salgsdirektør i Fujitsu Danmark Peter Koch.

I Norge har producenten allerede fået foden inden for på retailmarkedet. Fujitsu Norge har lavet en salgsaftale med Coop, der sælger Fujitsus Lifebook AH531.

Men et tilsvarende skridt skal vi ikke forvente i Danmark på nuværende tidspunkt.

"De maskiner, som nordmændene nu sælger via Coop er rent faktisk B2B-maskiner. Vi har dem i øjeblikket på et prispunkt, hvor nogle retailere godt vil sælge dem, men det er rent faktisk business-maskiner," siger Peter Koch.

Men i Danmark kan man faktisk godt som privatperson få fingrene i en Fujitsu-pc. Computercity er nemlig en af de forhandlere, der til tider har Fujitsu-produkter.

"Løbende har vi noget salg til Computercity, hvor man altså kan købe vores produkter. Men det er B2B-maskiner, så det er gerne små erhvervsdrivende, der skal have en business-maskine, men som synes, det er rart at handle et sted, hvor man kan se produkterne," fortæller Peter Koch.

Selvom der i Danmark ikke er nogen konkrete planer om at indtage retailmarkedet, så fortæller Peter Koch, at flere og flere produkter har en højere grad af standardisering og dermed breder sig på tværs af kanalerne.

Ultrabooks og tablets er eksempler på produkter, der passer i begge kundesegmenter, og de vil derfor med stor sandsynlighed blive solgt på retailmarkedet såvel som på B2B-markedet.

"Vi kigger på mobiltelefoner, nye tablets, pc'er og klientprodukter med mulighed for også at afsætte dem gennem retailkanaler. Men der foreligger ingen håndfaste planer pt.," siger Peter Koch.

Fujitsu lancerer i juni en Android-tablet, Stylistic M532. Men Peter Koch vil på nuværende tidspunkt ikke udtale sig om, hvilke kanaler tablet'en bliver sat til salg i.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere