Test: Gamer-musen som burde skifte job

Den er født til et liv som gamer-mus, men faktisk klarer den sig bedre til kontorbrug end på de hardcore, virtuelle slagmarker. Vi har testet Kana fra SteelSeries.

Test: Gamer-musen som burde skifte job

Anmeldelse: SteelSeries Kana er et bud på en gamer-mus i mellemklassen, og den lille gnaver koster i øjeblikket omkring 300 kroner.

Som en ægte gamer-mus har den naturligvis en hale, som sættes i computeren via USB.

Seriøse computerspillere bruger nemlig kabler og vil aldrig nogensinde benytte en trådløs mus, hvor der er risiko for, at ens kamphandlinger på de virtuelle slagmarker forsinkes blot få millisekunder.

Det kan være forskellen mellem liv og død.

Vi kan godt lide størrelsen på musen, der passer fint til en velvoksen mandehånd.

Til gengæld var vi til at begynde med ikke begejstrede for overfladen på Kana, der består af en omgang meget glat plastik.

Det kræver lidt tilvænning, da det føles som at holde et stykke vådt sæbe.

Efter et par dage i selskab med musen var den dog tæmmet og nem at bruge trods sin overflade.

Men hvis du har - eller nemt får - meget svedige håndflader, er dette ikke musen for dig.

Lækker klik-lyd

Kana er udmærket til spil, og venstre musetast er nem at hamre i bund hurtigt flere gange efter hinanden.

Samtidig har den en lækker klik-klik-klik-lyd.

Men rigtige hardcore gamere vil ikke stille sig tilfreds med Kana, da den ikke har voldsomt mange programmerbare knapper.

Samtidig mangler muligheden for at justere vægten ved at fylde musen med små lodder, som dyrere gamer-mus er i stand til.

Netop vægten er i den lave ende, og Kana må affinde sig med at stille op i minimuse-vægtklasse med sine 72 gram.

Der er derfor dømt kontant knockout, hvis den stilles over for en gamer-mus med noget mere pondus.

Naturligvis er der spillere, som vil sætte pris på en mus med lav vægt, da den dermed er nem at skubbe rundt.

De 72 gram er dog lige i underkanten til vores smag.

Hvidt er beskidt

Musen fås i farverne sort og hvid. Vi testede en hvid udgave, der til at begynde med ser fræk ud på skrivebordet. 

Desværre betyder farven også, at den nemt kommer til at se beskidt ud efter kort tid.

Sorte mus bliver også snavsede, men det ses bare ikke så tydeligt som på den hvide udgave af Kana.

Hvis du køber musen i denne farve, må du affinde dig med at rense den indimellem, hvis den skal se præsentabel ud og ikke virke decideret ulækker. 

Selv om Kana er udtænkt som værktøjet til drabelige kampe i computerspil, er den faktisk bedre, når den smider uniformen og trækker i civil for at hoppe rundt i Word, Photoshop og andre kontorprogrammer.

Det er ligefrem værd at gøre honnør for. 

Alt i alt er Kana fra Steelseries en ganske udmærket gamer-mus sin pris taget i betragtning. Den ligger godt i hånden, når man først har vænnet sig til den noget glatte overflade, og den reagerer hurtigt. 

Seriøse gamere vil gøre sig selv en tjeneste ved at vælge en anden mus, der har flere funktioner, og hvor vægten kan justeres. For casual-gamere er Kana et fint valg - ikke mindst da den klarer sig ganske fornuftigt til alt andet brug end computerspil.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S