Telias store 4G-satsning straffes med tilbagegang

TDC og 3 skummede fløden i sidste års enorme vækst for mobile bredbånd.

Artikel top billede

Selvom Telia var først med den nye generation af det mobile bredbånd - LTE  - kom selskabet skidt ud konkurrencen med TDC og 3 også selvom disse to selskaber først lancerede LTE-tilbud næsten et år senere (TDC) eller ikke engang har gjort det endnu (3).

Faktisk har de to tværtimod øget deres markedsandele på det danske marked for dedikerede mobile bredbånd. Telia derimod, er gået tilbage målt på markedsandele.

Telia havde i andet halvår af 2011 næsten det samme antal mobile bredbåndskunder som i første halvår, nemlig 129.000. Dermed gik selskabet glip af den enorme vækst, som markedet oplevede for netop mobile bredbånd, og derfor måtte Telia se sine markedsandele reduceret fra 15,3 til 14,2 procent.

TDC derimod, der trods løfter om det modsatte lurepassede med LTE helt frem til oktober sidste år, kunne kapre næsten 25.000 nye kunder fra første til andet halvår 2011, hvilket bragte TDC op på 272.000 mobile bredbåndskunder og øgede selskabets markedsandel med en halv procent til 29,8 procent.

Tallene vidner om, at danskerne endnu ikke har den store fidus til LTE bredbånd eller 4G, som selskaberne kalder teknologien.
 
3, der endnu ikke har LTE på programmet - havde den største fremgang af alle teleselskaber på mobil bredbånd i 2011.

Selskabet øgede kundemængden fra 247.00 til 281.000 og kunne se sine markedsandele vokse fra 29,2 til 30,7 procent. Dermed kan 3 atter kalde sig Danmarks største leverandør af mobile bredbånd.

Hos Telia lyder forklaringen på de relativt dårlige tal, at selskabet ikke har gjort så meget ud af LTE-tilbuddet endnu.

"Vi har været tilbageholdende med at markedsføre vores 4G mobile bredbånd, før vores 4G-netværk dækkede 75 procent af den danske befolkning. Det gjorde det fra december 2011. I januar i år lancerede vi så vores nye 4Life by Telia abonnementer, hvor vi netop satte fokus på 4G ved at give hastighederne fri og gennemførte en større kampagne. Det har vi stor succes med, og det forventer vi at kunne se, når telestatistikken for første halvår 2012 udkommer," siger Christoph Nørgaard, VP Consumer i Telia Mobility.

Telestatisikken viser, at der blev næsten en million flere abonnementer med mobilt bredbånd i sidste halvdel af 2011 sammenlignet med 2010. Det tal nås ved at tage både almindelige mobilabonnementer med datamulighed og dedikerede mobile bredbånd under én og samme hat. Væskten bragte den samlede mængde mobile bredbånds abonnementer op på 4,5 millioner, viser den nye telestatistik.

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Nordjylland

Epona A/S

Senior Developer

Sydjylland

KMD A/S

Cloud-løsningsarkitekt

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil