Telias store 4G-satsning straffes med tilbagegang

TDC og 3 skummede fløden i sidste års enorme vækst for mobile bredbånd.

Artikel top billede

Selvom Telia var først med den nye generation af det mobile bredbånd - LTE  - kom selskabet skidt ud konkurrencen med TDC og 3 også selvom disse to selskaber først lancerede LTE-tilbud næsten et år senere (TDC) eller ikke engang har gjort det endnu (3).

Faktisk har de to tværtimod øget deres markedsandele på det danske marked for dedikerede mobile bredbånd. Telia derimod, er gået tilbage målt på markedsandele.

Telia havde i andet halvår af 2011 næsten det samme antal mobile bredbåndskunder som i første halvår, nemlig 129.000. Dermed gik selskabet glip af den enorme vækst, som markedet oplevede for netop mobile bredbånd, og derfor måtte Telia se sine markedsandele reduceret fra 15,3 til 14,2 procent.

TDC derimod, der trods løfter om det modsatte lurepassede med LTE helt frem til oktober sidste år, kunne kapre næsten 25.000 nye kunder fra første til andet halvår 2011, hvilket bragte TDC op på 272.000 mobile bredbåndskunder og øgede selskabets markedsandel med en halv procent til 29,8 procent.

Tallene vidner om, at danskerne endnu ikke har den store fidus til LTE bredbånd eller 4G, som selskaberne kalder teknologien.
 
3, der endnu ikke har LTE på programmet - havde den største fremgang af alle teleselskaber på mobil bredbånd i 2011.

Selskabet øgede kundemængden fra 247.00 til 281.000 og kunne se sine markedsandele vokse fra 29,2 til 30,7 procent. Dermed kan 3 atter kalde sig Danmarks største leverandør af mobile bredbånd.

Hos Telia lyder forklaringen på de relativt dårlige tal, at selskabet ikke har gjort så meget ud af LTE-tilbuddet endnu.

"Vi har været tilbageholdende med at markedsføre vores 4G mobile bredbånd, før vores 4G-netværk dækkede 75 procent af den danske befolkning. Det gjorde det fra december 2011. I januar i år lancerede vi så vores nye 4Life by Telia abonnementer, hvor vi netop satte fokus på 4G ved at give hastighederne fri og gennemførte en større kampagne. Det har vi stor succes med, og det forventer vi at kunne se, når telestatistikken for første halvår 2012 udkommer," siger Christoph Nørgaard, VP Consumer i Telia Mobility.

Telestatisikken viser, at der blev næsten en million flere abonnementer med mobilt bredbånd i sidste halvdel af 2011 sammenlignet med 2010. Det tal nås ved at tage både almindelige mobilabonnementer med datamulighed og dedikerede mobile bredbånd under én og samme hat. Væskten bragte den samlede mængde mobile bredbånds abonnementer op på 4,5 millioner, viser den nye telestatistik.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S