Webtrafik på iPads overhaler smartphone-trafik næste år

Apps er fine. Men mobiltilpassede hjemmesider er fremtiden.

Artikel top billede

I 2013 vil der være mere trafik fra tablets som iPad, end der vil være fra smartphones.

Det mener Adobe, som har fremskrevet resultatet af en større undersøgelse.

Lige nu vokser webtrafikken til iPads og andre tablets 10 gange så hurtigt, som webtrafikken til smartphones. Hvis den trend fortsætter, vil surf på iPads og lignende enheder altså allerede overhale almindelig mobiltrafik næste år.

Man kunne selvfølgelig argumentere for, at tablets er så ny en trend, at de naturligvis oplever en større procentvis trafikstigning end mobiltelefoner. Det er også en del af forklaringen.
Men Adobes undersøgelse viser også, at folk, der surfer på iPads og tablets, gennemsnitligt besøger flere websider per gang end smartphone-brugere.

Derfor mener Adobe, at vi i 2014 vil opleve, at 10 procent af verdens samlede webtrafik kommer fra iPads og tablets.

Samme trend her

På ComON kan vi også mærke en markant stigning i antallet af læsere, der kommer til os via mobile enheder. I oktober sidste år var andelen af "mobile" besøgende ni procent. I marts var tallet steget til 16 procent.
Blandt besøgende fra mobile enheder kommer 34 procent fra iPads.

Adobe, der også sælger software til at optimere indhold til mobile platforme, mener derfor, at mange virksomheder hurtigst muligt skal komme i gang med udviklingen af websider, der understøtter mange platforme.
Firmaet mener, at apps, som mange medier og firmaer har haft travlt med at udvikle de seneste år, har været fine, men i fremtiden vil det ofte være mere værdifuldt at optimere virksomhedens eksisterende websider til mobile enheder end at udgive nye smartphone-applikationer.

Undersøgelsen, Adobe Digital Index, er baseret på 23 milliarder webbesøg på 325 virksomheders websites i Danmark, Belgien, Tjekkiet, Finland, Frankrig, Tyskland, Irland, Italien, Holland, Norge, Polen, Spanien, Sverige, Schweiz og England), Nordamerika og Asien (Kina, Indien, Sydkorea, New Zealand, Singapore, Taiwan og Thailand).

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job