Er din arbejdsmobil en ældre Nokia?

Danmarks arbejdsgivere foretrækker stadig at give medarbejderne dumphones.

Artikel top billede

Over halvdelen - 56 procent - af arbejdsgiverbetalte mobiler, som danskerne taler i, er gammeldags dumbphones. Kun 44 procent af os har fået chefen til at hoste op med en smartphone.

Det viser en undersøgelse, som TDC Erhverv har foretaget blandt sine kunder, fortæller selskabet i en pressemeddelelse.

I den samlede statistik bliver Nokia dermed det dominerende brand for danskere, der taler i arbejdsgiverbetalt mobiltelefon - langt foran nummer to, HTC.

HTC er til gengæld det foretrukne mærke, når arbejdsgiverne skal uddele smartphones.

TDC-undersøgelsen viser ganske vist, at folk faktisk hellere vil have en iPhone: 38 procent vælger en telefon fra Apple, hvis de selv får lov at bestemme. Dernæst kommer HTC, Nokia og Samsung med 32, 16 og seks procent af de selvvalgte job-telefoner.

44 procent af medarbejderne med arbejdsgiverbetalt smartphone har slet ikke haft indflydelse på valget af deres mobil, viser undersøgelsen gennemført af TDC Erhverv.

Selskabet vil nu forsøge at markedsføre nye koncepter for jobtelefoner, hvor regningen splittes op mellem data og tale, så arbejdsgiveren for eksempel kan nøjes med at betale for taletrafikken.

Samtidgt vil TDC forsøge at sparke nyt liv i bruttotræks-ordninger efter samme model som de gode gamle hjemme-pc-ordninger, hvor firmaet køber hardwaren, og medabejderen betaler for den med løntræk før skat.

Undersøgelsen har ikke gjort resultaterne op på operativsystem, så det vides ikke, hvor stor andelen af henholdsvis Android- og Windows-styresystemer er på de HTC-telefoner, som medarbejderne har fået udlevet af deres firma.

_

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S