Nova Data: CBC planker vores roadshow-koncept

CBC undskylder brug af fotos, men afviser beskyldning om plagiat af konkurrentens markedsføring.

Artikel top billede

En butikskampagne, som i foråret løb af stabelen under overskriften "Roadshow", fra de tre jyske forhandlere Electronic Center fra Esbjerg, JA Computer i Skive og Nova Data i Sønderborg, har været så vellykket, at det også har inspireret forhandler- og indkøbskæden CBC til at forsøge sig indenfor genren.

Men ifølge indehaver af Nova Data, Kenan Hansen har CBC ikke bare nøjedes med at lade sig inspirere. I en mail til sine egne forhandlere har CBC nemlig - uden at spørge om lov - genbrugt konkurrenternes billede fra et roadshow i marts, hvor kunder stod i kø foran Electronic Center i Esbjerg.

I mailen tilbyder CBC sine forhandlere at deltage i et tilsvarende arrangement, hvor forskellige producenter dukker op i butikkerne samtidig med at kunderne får særligt favorable tilbud på udvalgte spot-varer.

Men udover at CBC altså bruger et billede fra konkurrenternes arrangement, er hele ideen ifølge Kenan Hansen en direkte kopi af de tre selvstændige forhandleres egen kampagne.

"Det er da meget fedt, at de kopierer ideen, men jeg tænker bare: Find dog på noget selv, hvis I mangler ideer til, hvordan I kan få folk ind i jeres butikker. Jeg synes, det er lidt plat. CBC kunne da i det mindste have taget kontakt til mig og spurgt, om de måtte bruge det billede," siger Kenan Hansen.

Se også:
Billedgalleri fra Roadshow i Esbjerg den 2. marts

Arrangementerne hos Electronic Center, JA Computer og Nova Data løb af stabelen i marts og april, og hos CBC var ideen at få tilsvarende kampagner op at stå inden sommerferien. Det er nu udskudt til efter sommer, hvor CBC-direktør Peder Hvejsel forventer at kunne gennemføre 8-10 roadshows. Han beklager i øvrigt, at CBC har brugt et foto, der ikke tilhørte kæden.

"Det burde vi ikke have gjort, så det vil jeg gerne beklage og undskylde direkte over for vores kolleger," siger Peder Hvejsel.

Han peger samtidig på, at ideen om at kombinere slagtilbud med butiksbesøg fra producenter ikke er nogen ny opfindelse.

"Kenan Hansen har jo ikke opfundet roadshows. Det har jeg heller ikke. Dybest set er det jo bare et åbent hus, hvor leverandører præsenterer deres produkter og giver et godt tilbud. Det har eksisteret i lige så mange år, jeg har været med i branchen," siger Peder Hvejsel, som dog erkender inspirationen udefra.

"Når vi gør det samme, er det fordi, vi kan se, at der åbenbart er interesse for det blandt kunderne. Derfor ville vi også gerne gøre det i vores regi," siger han.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Dansk Fundamental Metrologi A/S

    IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S