Onlineforhandlere raser: DIBS-nedbrud koster tusindvis af kunder

Helt utilladeligt, at DIBS ikke har en backup-plan. I et moderne samfund er flere døgns nedetid bare ikke i orden, lyder det fra desperate online-forhandlere.

Artikel top billede

Nedbruddet hos DIBS, der håndterer størstedelen af de danske netbetalinger har lagt stribevis af danske it-onlineforhandlere ned.

Hos Coolshop i Nørresundby er direktør Jacob Risgaard fortvivlet. Coolshop har mistet tusindvis af ordrer siden onlinebetalingssystemerne begyndte at gå i sort i søndags.

"Det er de travleste dage lige nu. Folk er på vej på ferie og skal have varer inden da. Hvis vi ikke sælger det nu, så er det kunder, vi ikke får igen," siger han.

Han er meget kritisk overfor at DIBS kan lade et nedbrud vare så længe.

"Det virker fuldstændig vanvittigt, at betalingssystemet kan være ned i flere dage, og det skriger til himlen, at DIBS ikke selv har back-up-løsninger. De burde have et beredskab, hvor de henviste til kolleger," siger Jacob Risgaard.

Den kritik er direktør Morten Duch fra Proshop fuldstændig enig i.

"Det er yderst ubehageligt for os det her. Vi kan ikke leve med, at problemerne varer så lang tid," siger Morten Duch og konstaterer, at Proshop selv må gøre noget aktivt, for at undgå en lignende situationer igen.

"Vi skal have flere leverandører, så vi kan skifte, hvis sådan en situation opstår igen," slår han fast.

CRN har talt med flere onlinebutikker i forbindelse med denne artikel. Flere har ønsket at være anonyme. Men alle giver tilkende, at de har lært den samme lektie. De vil alle have en alternativ leverandør, for et nedbrud er ikke til at leve med.

Samtidig føler onlineforhandlerne, at DIBS ikke tager nedbruddet alvorligt nok

"Man kunne aldrig nogensinde forestille sig at alle Bilkas betalingsterminaler var nede i flere døgn. Det virker ikke som om DIBS forstår, hvor stort det her er," siger Jacob Risgaard fra Coolshop.

Han og flere andre forhandlere påpeger, at DIBS stort set ikke fortæller deres kunder noget som helst.

"Der er kun en webside, som opdateres hver halve time uden reel information," lyder det fra Jacob Risgaard, der ryster på hovedet over, at DIBS mener de kan behandle deres kunder på den måde.

"Jeg er sikker på, at for hver gang en af deres kunder ringer ind og får et vrissent svar, så er der hundredvis af kunder, der har ringet til den pågældende forhandler. Men vi har ikke noget at fortælle vores kunder," siger Jacob Risgaard.

Morten Duch hos Proshop ryster også på hovedet.

"Det er virkelig utilfredsstillende, Men lige nu må vi bare prøve på at redde situationen og bevare et godt forhold til vores kunder," slutter han af.

Læs mere:

Danske netbetalinger i knæ: It-fejl blokerer

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird