Pres på Microsoft: Nu skal Ballmer levere varen

Microsofts forhandlere forventer svar på en stribe påtrængende spørgsmål og strategi, produkter og ikke mindst kanalens rolle på dette års Worldwide Partner Conference i Toronto.

Artikel top billede

TORONTO: Microsofts øverste chef, Steve Ballmer, ved godt, at han skylder svar på mange spørgsmål, når den amerikanske it-gigant mandag blænder op for endnu en udgave af sin årlige Worldwide Partner Conference (WPC), som i år løber af stabelen i Toronto i Canada.

Som overskrift for årets WPC har Microsoft valgt sloganet "A new Era. Together", der meget præcist sammenfatter den situation, både Microsoft og selskabets mange hundredetusinde partnere og forhandlere rundt om i verden står i. For det er nye tider. Men spørgsmålet er, hvordan Microsoft sammen med sine partnere vil gå fremtiden i møde.

Efter at Microsoft de seneste to-tre år har satset voldsomt på produktudvikling og markedsføring af cloud computing, lader det til, at flertallet af Microsofts partnere - mere eller mindre begejstret - har erkendt, at Microsofts version af skyen, nu er et vilkår i tilværelsen mere end en trussel for deres fremtid i it-kanalen.

Så når Steve Ballmer senere i dag, mandag, taler til de i alt 15.000 partnere, som er forsamlet i Toronto, er forventningen, at han nu endelig giver partnere og forhandlere klare svar på den stribe af spørgsmål, som Microsofts cloud-strategi har rejst.

For forhandlerne er det vigtigste spørgsmål stadig, hvordan de skal skrue deres forretning sammen, når cloud-produkter som Office 365, Dynamics CRM og Windows Intune får en stadig stærkere placering i Microsofts meget omfattende produktkatalog. For selvom de senere år har vist, at meget specialiserede partnere kan skabe vækst og nye services på basis af cloud-teknologien, så ser en del forhandlere også cloud som noget, der forvandler deres traditionelle forretningsområder - som eksempelvis Sharepoint, Exchange og hosting - til "vand i hanen"-produkter, som Microsoft i stigende grad leverer direkte til kunderne uden om kanalen.

Windows 8-lancering

Desuden står Microsoft midt i et år, som bliver det hidtil største, når det gælder lancering i cloud-aspektet - fra Office og Navision til Systemcenter, Windows Phone og den nye tablet Surface.

Apropos lanceringer. Det mest spændende punkt må være, om det bliver i denne uge, at Microsoft endeligt sætter dato på frigivelsen af styresystemet Windows 8. Salg af nye pc'er og opgradering af eksisterende kunder til det nye Windows betyder meget for forhandlernes salg - og at reservere en annoncering af Windows 8 til denne uges partnerkonference vil i sig selv være en gestus, der understreger Microsofts commitment til kanalen.

Forhandlerne vil også lytte efter, om Microsoft kan levere et slagkraftigt bud på, hvordan man vil slå sig fast på mobilmarkedet, hvor Steve Ballmer i fjor blankt måtte erkende, at Microsoft var kommet for sent i gang med at udvikle Windows Phone, så man er sakket godt og grundigt agterud i forhold til Apples iOS og Googles Android.

På samme måde spøger den nye Microsoft-tablet, Surface, som Microsoft overraskende lancerede tidligere på sommeren. Spørgsmålet er, om Surface for alvor kan udfordre Apples iPad og - set fra et forhandler-synspunkt - om Microsoft nu bevæger sig i retning af consumerprodukter og svækker sit fokus på business-software og de avancerede it-infrastruktur-løsninger.

Danske Microsoft-partnere er igen i år stærkt repræsenteret på WPC med omkring 200 deltagere og 50 Microsoft-ansatte. Mange af de danske partnere er langt fremme med at indrette sig på fremtiden i skyen, ligesom danskerne har taget fat på den specialisering, som er hjørnestenen i Microsofts partnerprogram.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S