"Cookies" og registrering af ip-adresser bruges til annoncering på nettet. Må de også det i fremtiden?

"Det ændrer den måde vi bruger nettet på"

Både bekymring og støtte til strammere persondata blandt danske foreninger. Onlinemedier frygter underminering af branchen.

EU vil stramme op på reglerne for, hvilke oplysninger virksomheder må samle om brugerne på nettet, og for hvordan oplysningerne bliver brugt.

Det sker med en EU-reform af databeskyttelsesdirektivet, som kommissær Reding allerede løftede sløret for i foråret.

Direktivet er kommet på banen på grund af frygten for, at persondata indsamles uhensigtsmæssigt og misbruges. Især af store firmaer som Facebook og Google.

Derfor har de europæiske lovgivere sat ekstra tryk på retten "til at blive glemt" på nettet, og at brugere skal kunne tage deres data med sig fra platform til platform. Se faktaboks.

Forordningen har nu været i høring blandt danske parter.
En af fordelene fremhæves at være, at EU i fremtiden kan få et mere ensrettet regelsæt på området, så man kan stå stærkere over for for eksempel Facebook. Blandt danske tilhængerne af en ny og opdateret personlov i EU er Prosa, Forbrugerrådet og Institut for Menneskerettigheder, skriver Berlingske


"Det kan skubbe til hele branchen"
Men hvor der flere steder kan spores tilfredshed med at få nye regler på området, så er netmedierne langt fra tilfredse. Hvis det blivere mere besværligt at bruge brugernes data, kan forretningsgrundlaget for mange medier, der lever af annoncering, skride:

"I udkastet er det uklart, hvordan man definerer "persondata". I sin yderste konsekvens kan det betyde, at ip-adresser og cookies opfattes som persondata, og sker det, at man vælger at fortolke det så strengt og rigidt, så kan det have vidtrækkende konsekvenser for den måde, vi bruger nettet på. Det er meget bekymrende," siger Morten Helveg Petersen, viceadm. direktør i Danske Medier ifølge MediaWatch.  

Det danske organ har sammen med europæiske IAB Europe forfattet et længere protestbrev.

Viden om brugerne og muligheden for at bruge den viden er nu en fast del af at drive annoncering på nettet. Cookies og lignende er med til at målrette reklamer, og det er med til at redegøre, at budskaber rammer de rigtige målgrupper.

Hvis brugerne potentielt skal spørges om lov, hver gang deres data anvendes til disse formål, så bliver der sat en kæp i hjulet på meget annoncering.

"Økonomisk er det helt uforudsigeligt. Konsekvenserne er ikke tilstrækkeligt belyst. Men hvis man skal bede om samtykke, hver gang man vil registrere en ip-adresse eller sætte en cookie, så kan det vende op og ned på den måde, vi bruger nettet på, og på de forretningsmodeller, som mange virksomheder bruger i dag," siger Morten Helveg Petersen fra Danske Medier til Mediawatch.

Foreningen mener, at man i stedet kan gøre mere for at opdrage brugerne til selv at tage kontrol ved at lære dem om cookie-indstillinger i deres browsere.

Der vil formentlig gå tre til fire år, før forordningen falder på plads. Den skal erstatte databeskyttelsesdirektivet, som stammer fra 1995 - før internettets kommercielle tidsalder.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere


Business intelligence - den nye bølge: Få styr på de nye løsninger og alle mulighederne

En ny bølge af af moderne BI-løsninger og -produkter skaber helt nye muligheder. Vi sætter fokus på den nye BI-bølge.

07. juni 2017 | Læs mere





Computerworld
WannaCry-helt angrebet af hævntørstige hackere - men det største problem var faktisk politiet
Sikkerhedseksperten Marcus Hutchins stoppede ved et tilfælde spredningen af WannaCry og blev berømt i hele verden. Siden er han både blevet angrebet af hackere og har fået servere lukket af politiet.
CIO
Bliv klar til EU-persondataforordningen: Ministerium klar med længe ventet dansk vejledning til den nye EU-lov
Justitsministeriet er efter en måneds forsinkelse klar med den store vejledning til EU's kommende persondataforordning, der kommer til at få konsekvenser for alle danske virksomheder. Se vejledningen her.
Comon
Microsofts vilde - og hammerdyre - Surface Studio kommer til Danmark
Microsofts all-in-one-computer, Surface studio, kommer til Danmark midt i juni til en vild pris
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.