Artikel top billede

"Cookies" og registrering af ip-adresser bruges til annoncering på nettet. Må de også det i fremtiden?

"Det ændrer den måde vi bruger nettet på"

Både bekymring og støtte til strammere persondata blandt danske foreninger. Onlinemedier frygter underminering af branchen.

EU vil stramme op på reglerne for, hvilke oplysninger virksomheder må samle om brugerne på nettet, og for hvordan oplysningerne bliver brugt.

Det sker med en EU-reform af databeskyttelsesdirektivet, som kommissær Reding allerede løftede sløret for i foråret.

Direktivet er kommet på banen på grund af frygten for, at persondata indsamles uhensigtsmæssigt og misbruges. Især af store firmaer som Facebook og Google.

Derfor har de europæiske lovgivere sat ekstra tryk på retten "til at blive glemt" på nettet, og at brugere skal kunne tage deres data med sig fra platform til platform. Se faktaboks.

Forordningen har nu været i høring blandt danske parter.
En af fordelene fremhæves at være, at EU i fremtiden kan få et mere ensrettet regelsæt på området, så man kan stå stærkere over for for eksempel Facebook. Blandt danske tilhængerne af en ny og opdateret personlov i EU er Prosa, Forbrugerrådet og Institut for Menneskerettigheder, skriver Berlingske

"Det kan skubbe til hele branchen"

Men hvor der flere steder kan spores tilfredshed med at få nye regler på området, så er netmedierne langt fra tilfredse. Hvis det blivere mere besværligt at bruge brugernes data, kan forretningsgrundlaget for mange medier, der lever af annoncering, skride:

"I udkastet er det uklart, hvordan man definerer "persondata". I sin yderste konsekvens kan det betyde, at ip-adresser og cookies opfattes som persondata, og sker det, at man vælger at fortolke det så strengt og rigidt, så kan det have vidtrækkende konsekvenser for den måde, vi bruger nettet på. Det er meget bekymrende," siger Morten Helveg Petersen, viceadm. direktør i Danske Medier ifølge MediaWatch.  

Det danske organ har sammen med europæiske IAB Europe forfattet et længere protestbrev.

Viden om brugerne og muligheden for at bruge den viden er nu en fast del af at drive annoncering på nettet. Cookies og lignende er med til at målrette reklamer, og det er med til at redegøre, at budskaber rammer de rigtige målgrupper.

Hvis brugerne potentielt skal spørges om lov, hver gang deres data anvendes til disse formål, så bliver der sat en kæp i hjulet på meget annoncering.

"Økonomisk er det helt uforudsigeligt. Konsekvenserne er ikke tilstrækkeligt belyst. Men hvis man skal bede om samtykke, hver gang man vil registrere en ip-adresse eller sætte en cookie, så kan det vende op og ned på den måde, vi bruger nettet på, og på de forretningsmodeller, som mange virksomheder bruger i dag," siger Morten Helveg Petersen fra Danske Medier til Mediawatch.

Foreningen mener, at man i stedet kan gøre mere for at opdrage brugerne til selv at tage kontrol ved at lære dem om cookie-indstillinger i deres browsere.

Der vil formentlig gå tre til fire år, før forordningen falder på plads. Den skal erstatte databeskyttelsesdirektivet, som stammer fra 1995 - før internettets kommercielle tidsalder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere