Artikel top billede

Kragh-IT: Vi mangler konkurrenter

Den lille jyske service-forhandler har valgt en atypisk forretningsmodel på det danske it-marked. Faktisk er modellen så unik herhjemme, at Kragh-IT efterlyser ligesindede at konkurrere med.

Thomas Kragh, der ejer den jyske forhandler Kragh-IT, efterlyser konkurrence inden for sit forretningsområde.

At der ikke er konkurrenter, der leverer it-service som abonnementsløsning, gør det nemlig sværere at slå igennem. Og måske det er det, der kan ses på bundlinjen.

"Man kan jo altid gøre det bedre, men jeg er faktisk godt tilfreds, når jeg husker på, at der er krise, og det trods alt er lykkedes os at vækste på vores serviceaftaler. Det går bare ikke så hurtigt, som jeg gerne vil have det til at gå," siger Thomas Kragh.

Virksomheden kom ud af 2011 med et beskedent overskud på cirka 70.000 kroner før skat. Resultatet er imidlertid markant bedre end i de foregående fire år.

"Modellen, hvor vi for en fast lav pris per måned går ind og yder service på en kundes computer, kommer vi til at se meget mere til fremover. I USA er det den vej, alle går. Men modellen er ikke så lønsom til at starte med, og det har været utroligt tungt at trække forretningen i gang."

Thomas Kragh har tidligere drevet en break-fix-forretning, før han i 2006 startede forfra og stiftede Kragh-IT. Siden da har han solgt serviceabonnementer i stedet for engangsydelser. Selvom det har været en sej kamp at starte manage-service-konceptet op, tror Thomas Kragh stadig på forretningsmodellen.

Hans håb for fremtiden er, at andre får øjnene op og begynder at eksperimentere med den anderledes forretningsmodel, som i dag er meget udbredt i telebranchen, hvor samtlige teleselskaber lever af abonnement- eller pakke-indtægter. Så kan han nemlig få den fornødne konkurrence, der skal til for at udbrede kendskabet til modellen blandt kunderne.

"Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det er den vej, det går. Men indtil nu møder vi ikke den store konkurrence. Det kunne jeg egentlig godt tænke mig, for det er lidt lettere at sælge noget, når vi er flere, der gør det. Så vil det nemlig blive normalt for kunderne at få den her model præsenteret," siger Thomas Kragh til CRN.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere