Facebook er ikke egnet til markedsføring

SOCIALE MEDIER: Flere eksperter mener, at det umiddelbart er en dårlig investering at bruge penge på social marketing.

Artikel top billede

En hel del både større og mindre såvel nationale som internationale virksomheder har hidtil brugt mange millioner kroner på at reklamere på blandt andet Facebook. Men den tendens er for nedadgående.

Sådan tolker globale freelancer.com i hvert fald udviklingen i typen og mængden af jobopslag på nettet.

Virksomheden har talt sammen, at antallet af Facebook-relaterede jobs er faldet med hele 14 procent i andet kvartal af 2012 i forhold til årets første tre måneder, mens Twitter-relaterede stillinger er faldet med knap halvanden procent.

"Annoncører og eksperter i sociale medier er begyndt at sætte spørgsmålstegn ved effekten af og den økonomiske vinding ved social marketing," skriver freelancer.com's administrerende direktør Matt Barrie i en pressemeddelelse på virksomhedens hjemmeside.

Og han er ikke alene om den opfattelse.

"Firmaer, der beskæftiger sig med alt fra forbrugerelektronik til finansielle services, fortæller os, at de ikke længere er sikre på, at Facebook er det bedste sted at bruge deres social marketing-budgetter," beretter Forrester-forsker Nate Elliot.

Helt konkret har bilgiganten General Motors og andre virksomheder på Fortune 500-listen droppet at købe reklameplads på Facebook.

Kæmpeannoncøren har ellers ifølge Wall Street Journal brugt op mod 10 millioner dollars på Facebook-reklamer. Penge General Motors i dag anser for spildte.

Business Insider skriver da også, at Facebook-annoncer heller ikke får særlig mange klik - i hvert fald ikke sammenlignet med klikraterne for Google-annoncer. De får nemlig hele ti gange flere klik.

Dansk skepsis

Det er ikke kun i det store udland, at eksperterne er skeptisk overfor de sociale mediers potentiale inden for markedsføring.

Danske Andreas Johannsen fra it-virksomheden Klean mener ikke, at social marketing er den bedste måde at få udbytte af de sociale medier.

Tidligere på ugen fortalte han her på CRN, at de sociale mediers force derimod ligger i mulighederne for at fastholde, pleje og udbygge relationer.

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird