Sådan skal it-forhandlere bruge de sociale medier

Erfarne mediebrugere og eksperterne alle er enige, om hvordan du bør inddrage de sociale medier i din virksomhed. Få del i deres viden og erfaringer.

Artikel top billede

Henover sommeren har CRN kigget på, hvordan de sociale medier kan bruges i kanalen, og hvordan de rent faktisk bliver brugt.

Eksperterne er enige om, at de sociale medier kan anvendes af alle størrelser og typer af virksomheder. Det er et spørgsmål om at gå i dialog med kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede.

Ifølge Andreas Johannsen, der har specialiseret sig i sociale medier og strategisk webkommunikation, er netop relationerne grundprincippet i langt størstedelen af alle virksomheder. Og her er de sociale medier et velegnet værktøj, der kan gøre det lettere at pleje eksisterende relationer samt gøre det muligt at overskue og pleje et større netværk.

Resultaterne af internationale undersøgelser tyder også på, at stadig flere virksomheder flytter fokus fra online platformenes reklamebannere over på kommentar- og dialogelementerne. For eksempel er General Motors stadig til stede på Facebook med daglig aktivitet på siden, selvom virksomheden ikke længere sætter penge af i budgettet til reklamer på det sociale site.

Også danske virksomheder har gode erfaringer med LinkedIn, Facebook og Twitter som kommunikationsmedie. Niklas Stephenson er medstifter af teleforhandleren Firmafon og selv meget aktiv på Twitter i forretningsmæssigt øjemed. Han understreger, at det er vigtigt at huske på, det ikke er envejskommunikation som en almindelig pressemeddelelse eller nyhed. Hans råd er derfor, at du bruger de sociale onlineplatforme til realtime samtale, og at du derfor er til stede, når nogen vil i kontakt med dig.

Dog skal du som virksomhed være opmærksom på ikke at gabe over mere, end du kan overkomme. Tilstedeværelse på et socialt medie kræver en aktiv indsats, for som Mette Hylander, der er marketingschef i Edgemo, siger, så er der ikke meget ved en død side eller gruppe.

Derfor er mange af de forhandlere, CRN har talt med henover sommeren, endnu i udviklings- og beslutningsfasen, hvor der skal tages stilling til, hvordan, hvorfor og hvor meget den enkelte virksomhed skal være til stede på de sociale medier.

Er du selv endnu ikke helt afklaret med, hvorledes du skal gribe de sociale medier an, kan du hente inspiration her:

Derfor skal du bruge Facebook som arbejdsredskab

Sociale medier: Her er brølerne, du skal undgå

Facebook er ikke egnet til markedsføring

Sådan får du gavn af LinkedIn i din forretning

Lær af de store: gå i dialog på de sociale medier

Sociale medier: Det vigtige er det sociale

Firmafon: Vi svarer altid og hele tiden på Twitter

Edgemo: Mennesker handler med mennesker

Seks supergode LinkedIn-tip

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job