Erfarne mediebrugere og eksperterne alle er enige, om hvordan du bør inddrage de sociale medier i din virksomhed. Få del i deres viden og erfaringer.
Henover sommeren har CRN kigget på, hvordan de sociale medier kan bruges i kanalen, og hvordan de rent faktisk bliver brugt.
Eksperterne er enige om, at de sociale medier kan anvendes af alle størrelser og typer af virksomheder. Det er et spørgsmål om at gå i dialog med kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede.
Ifølge Andreas Johannsen, der har specialiseret sig i sociale medier og strategisk webkommunikation, er netop relationerne
grundprincippet i langt størstedelen af alle virksomheder. Og her er de sociale medier et velegnet værktøj, der kan gøre det lettere at pleje eksisterende relationer samt gøre det muligt at overskue og pleje et større netværk.
Resultaterne af internationale undersøgelser tyder også på, at stadig flere virksomheder flytter fokus fra online platformenes reklamebannere over på kommentar- og dialogelementerne. For eksempel er
General Motors stadig til stede på Facebook med daglig aktivitet på siden, selvom virksomheden ikke længere sætter penge af i budgettet til reklamer på det sociale site.
Også danske virksomheder har gode erfaringer med LinkedIn, Facebook og Twitter som kommunikationsmedie. Niklas Stephenson er medstifter af teleforhandleren Firmafon og selv
meget aktiv på Twitter i forretningsmæssigt øjemed. Han understreger, at det er vigtigt at huske på, det ikke er envejskommunikation som en almindelig pressemeddelelse eller nyhed. Hans råd er derfor, at du bruger de sociale onlineplatforme til
realtime samtale, og at du derfor er til stede, når nogen vil i kontakt med dig.
Dog skal du som virksomhed være opmærksom på ikke at gabe over mere, end du kan overkomme. Tilstedeværelse på et socialt medie kræver en aktiv indsats, for som Mette Hylander, der er marketingschef i Edgemo, siger, så er
der ikke meget ved en død side eller gruppe.
Derfor er mange af de forhandlere, CRN har talt med henover sommeren, endnu i udviklings- og beslutningsfasen, hvor der skal tages stilling til, hvordan, hvorfor og hvor meget den enkelte virksomhed skal være til stede på de sociale medier.
Er du selv endnu ikke helt afklaret med, hvorledes du skal gribe de sociale medier an, kan du hente inspiration her:
Derfor skal du bruge Facebook som arbejdsredskabSociale medier: Her er brølerne, du skal undgåFacebook er ikke egnet til markedsføringSådan får du gavn af LinkedIn i din forretningLær af de store: gå i dialog på de sociale medierSociale medier: Det vigtige er det socialeFirmafon: Vi svarer altid og hele tiden på TwitterEdgemo: Mennesker handler med menneskerSeks supergode LinkedIn-tip