Dansk Fujitsu-direktør: Nu satser vi på hardware

Efter at effektiviseringer og frasalg har vendt sidste års trecifrede millionunderskud til et lille plus, skal der vindes markedsandele - især på salg af server/storage.

Artikel top billede

Mens alle taler om cloud computing, som det nye store vækstområde på det danske i it-marked, går den japanske producent Fujitsus danske afdeling tilsyneladende den modsatte vej. Fujitsu i Danmark regner nemlig med, at det i løbet af det indeværende regnskabsår vil være traditionelle hardwareprodukter som klienter og især server/storage, som skal trække forretningen fremad.

"Cloud er den nye smarte dreng i klassen, men der er stadig mange kunder, som køber servere. Så alt andet lige er der vækst at gå efter," lyder det fra Fujitsus danske direktør Peter Krogsgaard.

Ifølge IDC havde Fujitsu i Danmark i fjor en markedsandel for server- og storageprodukter på henholdsvis 6,3 og 6,0 procent, mens markedsandelen for pc'er lå på 3,2 procent.

Vækstambitionerne skal ses på baggrund af, at Fujitsu i Danmark det seneste et til to år har været igennem en markant turn-around, som efter et underskud i 2010/2011 på godt 100 millioner kroner nu er vendt til et resultat for 2011/2012, som er i balance med et lille plus på helt præcis 51.000 gode danske kroner.

Bag tallene gemmer sig en omlægning af Fujitsus danske forretning med både fyringer af personale, men også nyansættelser af især sælgere. Dertil kommer nedlukning af en stribe tabsgivende projekter, som sammen med en stribe effektiviseringer og nedlukning af aktiviteter, som ikke gav nogen nævneværdig indtjening, har vendt udviklingen.

"Vi har fået rigtig godt styr på vores forretning. Vores omsætning er gået ned med 70 millioner kroner, mens vores indtjening omvendt er steget også med 70 millioner. Den udvikling tror jeg, der er mange i branchen som gerne ville bytte med os. Så vi har vundet første halvleg og fortsætter det gode spil," siger Peter Krogsgaard, som altså nu satser på både at vækste Fujitsus danske forretning og tjene penge.

"Der er ikke meget ved at hælde tom omsætning ind i forretningen, og alt hvad vi gør, gør vi for at det skal være lønsomt og skabe tilfredse kunder," siger Fujitsu-direktøren, som forventer at komme ud af indeværende regnskabsår med et resultat på mellem otte og 10 millioner kroner.

Læs mere:

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S