Microsoft øjner en guldgrube med tavle-pc

Det er muligt, at Microsofts lancering af tablet-pc'en Surface er upopulær hos de traditionelle pc-producenterne. Men den mulige milliardgevinst ved slå tilbage mod Apples og Androids fremmarch er tilsyneladende risikoen værd.

Artikel top billede

Milliarder af kroner ligger og venter på Microsoft, når softwaregiganten om et par måneder lancerer sin nye tavle-pc Surface. Og udsigten til kolde kontanter i kassen er åbenbart mere fristende end risikoen for at Microsoft med Surface-lanceringen lægger sig ud med de etablerede pc-producenter.

Microsoft har selv for nylig meddelt den amerikanske børs, at Surface-planerne belaster forholdet til producenterne. Og senest har Acer kritiseret Microsofts hardwareplaner.

I sidste uge skrev vi her på CRN, at "Pc-salget slår alle rekorder i 2012", og tallene illustrerer udmærket de overvejelser, som man givetvis har gjort sig hos Microsoft.

I alt blev der i andet kvartal i år afsendt 24 millioner tablet-pc'er til distributører og forhandlere over hele verden svarende til 22 procent af det totale pc-salg i perioden på godt 108 millioner enheder.

Vækst på otte millioner

Alene Apple solgte i andet kvartal 2011 godt 13 millioner computere, og det tal steg i andet kvartal i år til godt 21 millioner altså en vækst på otte millioner på kun et år.

Hvor mange af disse, der var iPads, vides ikke, men sikkert er det, at ingen af dem ikke indbragte Microsoft så meget som en krone i OEM-licens.

Læs mere:

Mister en halv milliard - i kvartalet

Lad os foretage et tankeeksperiment. Hvis Microsoft tjener 60 kroner på en OEM-licens, så er væksten på otte millioner tablet-computereenheder 60 kroner, og otte millioner af de 21 millioner solgte Apple-computere er iPads uden tilknytning til Microsoft overhovedet, så er Microsoft teoretisk set gået glip af otte millioner gange 60 kroner, svarende til næsten en halv milliard kroner - pr. kvartal.

Og selv om beløbet er endog betydelig mindre, er det ikke svært at forstå, at Microsoft føler sig fristet til også at blive hardwareleverandør.

Det samme pres rammer Microsoft, år det gælder andre konkurrerende styresystemer. Udover Apples iPad har også Asus og Samsung succes med deres produktserier af tablet-pc'er, der hedder henholdsvis Transformer og Galaxy Tab. Samsung er den ledende producent af Android-baserede tablet-pc'er, og firmaets Galaxy Tab-serie blev i andet kvartal i år leveret i mere end dobbelt så stort antal som i samme periode sidste år.

Læs mere:

Læses lige nu

    KMD A/S

    Product Owner

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job