Små forhandlere under pres: Regninger bliver ikke betalt til tiden

Virksomheder er længe om at betale deres regninger. Det presser især mindre forhandlere og sætter fart i konsolideringen.

Artikel top billede

For små forhandlere er det rigtig surt. Virksomhederne betaler ikke deres regninger til tiden.  Det viser en undersøgelse foretaget af kreditforsikringsgiganten Euler Hermes.

De sene betalinger er et generelt billede over hele Europa. Og det skal for en retfærdigheds skyld pointeres, at det er langt mere udbredt i Sydeuropa end i Danmark. Faktisk tager det dobbelt så lang tid at betale en regning i Spanien som i Danmark.

Ikke desto mindre er det et stigende problem også herhjemme, fortæller Peter Hecht-Hansen, der er direktør for Euler Hermes i Danmark.

"Det presser hele vejen ned gennem systemet," siger han og påpeger, at det også kan være med til at skævvride markedet.

De nye tal fra Euler Hermes viser, at gennemsnitstiden for en betalt regning indenfor it-services i Danmark eksempelvis ligger på 54 dage - det vil sige knap to måneder, hvor den aftale betalingstid typisk er på 30 dage.

"Det er de store firmaer, der har de bedste muligheder for at insistere på længere kreditter. Omvendt er det meget svært for mindre leverandører at sige nej til store kunder. Og det er skidt, hvis man i forvejen er presset på omsætningen," siger Peter Hecht-Hansen.

Selv om Peter Hecht-Hansen ikke specifikt vil kommentere på it-kanalen, så påpeger han, at brancher med lave marginaler, er særligt udsatte.

"Når det finansielle system er under pres, må virksomhederne lede efter andre muligheder for at finansiere driften. Der er en mulighed for at kræve længere leverandørkreditter, men der er de store virksomheder i en langt bedre situation end de små," siger han og forsætter:

"Derfor kan de små spillere blive tvunget til at gå sammen med andre. Det fører til konsolidering. Det skred er sket gennem hele kriseforløbet. Danmarks udfordring er, at virksomhederne mangler omsætning. Der vil være en yderst beskeden økonomisk vækst de kommende år. Det skal de store nok finde ud af at tackle. Det bliver de små og mellemstore, som i forvejen kæmper med at opnå kritisk masse og omsætning, som lider under det her."

Peter Hecht-Hansen forudser, at situationen vil fortsætte et stykke tid endnu. Også selv om dansk økonomi ser en smule bedre ud end mange andre landes.

"Danmarks økonomi går generelt godt sammenlignet med andre landes økonomier. Problemet er, at den danske økonomi er meget lille. Vi er derfor fuldstændig underlagt de store økonomier," konstaterer han.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car