Drillesyge internet-lømler smadrede sodavands-dåb

Et bryggeri forsøgte at give kunderne magten i navnekonkurrence. Men konkurrencen druknede i anarki og nazist-forslag.

Artikel top billede

Kilde: thefuturistics - Flickr (Foto: thefuturistics - Flickr: http://www.flickr.com/photos/thefuturistics/1351654940/)

Hvad skal vores nye sodavand hedde?

Sådan spurgte et reklamefirma på vegne af Mountain Dew-sodavanden, der snart kommer i en version med æblesmag. Men net-afstemningen blev rendt over ende af spasmagere fra primært forummet 4chan. Og nu er afstemningen annulleret og lukket.

Det skyldes, at afstemningens top 10 hurtigt blev indtaget af drillende forslag som Diabeetus, Applejack og Frapple, som ikke just er passende for en æblesodavand. Se alle de fantasifulde forslag i billedet til højre.

Da det mest populære forslag var "Hitler did nothing wrong", fik firmaet pludselig kolde fødder og trak stikket.

Ikke første gang at masserne slår til

Afstemningen DubTheDew.com blev ikke mindst overmandet af stemmer fra det anonyme fællesskab i 4chan, men også andre fora.

Der var aflagt 500 stemmer, da 4chan "blandede" sig i debatten, og efter 24 timer var antallet steget til over 11.000.

Afstemningssiden blev også hacket og udstyret med blandt andet den evigt humoristiske "RickRoll"-video. Læs mere på KnowYourMeme.com

Det er ikke første gang, at internet-drillepinde har sat deres fingeraftryk på afstemninger.

Da det atypiske melodi grand prix-band Lordi vandt konkurrencen, var det sandsynligvis med massive stemmer fra spillere af World of Warcraft, der følte, at de havde mere til fælles med det finske udstyrs-band end resten af de glitrede deltagere.

Det var også internetstemmer, der gjorde den afdøde norske black metal-guitarist og vandal Euronymous som kandidat til at vinde en afstemning hos norske Norwegian.

Flyselskabet havde lovet at sætte afstemningens vinders ansigt på deres nye fly. Norwegian kunne dog prise sig lykkelig for, at de efterladte til Euronymous bad om at få deres afdøde familiemedlem og ven fjernet fra konkurrencen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil