Slut med at få for lidt på internettet

Mange danskere får ikke den båndbredde, de har betalt for. Nu bliver teleselskaberne tvunget til at finde på nye regler for markedsføring af den egentlige internethastighed.

Artikel top billede

Selv om de måske betaler det samme for internetforbindelsen, får forskelige kunder ofte helt forskellige hastigheder.

Teleselskabernes markedsføring af bredbånds-forbindelser med "op til XX Mbit" er nemlig så uklar, at kunder måske ikke engang får halvdelen af de lovede Mbit, men alligevel skal betale det samme, som ham, der får alle Mbit'ne.

Det vil erhvervsminister Ole Sohn (SF) nu lave om på. Han har beordret teleselskaberne og forbrugermyndighederne til sætte sig sammen og finde frem til nogle nye regler for markedsføring af båndbredder.

Både mobilt bredbånd, hvor forbindelsens kvalitet jo svinger alt efter ens placering, og fastnetforbindelser, hvor båndbredden på traditionelle, kobberbaserede ADSL-net er afhængig af afstanden til nærmeste central, skal være omfattet af de nye regler.

"Forbrugerne skal kunne stole på teleselskabernes markedsføring, fx omkring hastigheder, når de køber en bredbåndsforbindelse, så de reelt får det, de betaler for," hedder det i en erklæring fra erhvervsministeren.

Også når det gælder mobiltelefoner, skal der strammes op i selskabernes markedsføring.

En arbejdsgruppe bestående af Erhvervs- og Vækstministeriet, Forbrugerrådet og telebranchen, skal inden 1. januar 2013 komme med konkrete løsninger på, hvordan gennemsigtigheden kan forbedres på telemarkedet.

Udspillet om telemarkedet er en del af en større pakke af initiativer, der skal justere på reglerne for forbrugerbeskyttelse på en lang række forskellige områder fra spam-bøder til prisportaler.

Læs hele udspillet her.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S