Hvejsel afviser kritik af CBC-koncept

Vores opgaver er ikke at drive butikker, siger CBC's direktør, der ikke mener, at den geografiske begrænsning i forhandler-kædens vedtægter udgør et stort problem.

Artikel top billede

Indehaveren af Høj Data, Tommy Høj, har tidligere i denne uge efterlyst, at flere lokale it-forhandlere fra Nordjylland kommer med i kæden. 

Ifølge Peder Hvejsel, der er direktør i CBC-kæden, er det dog ikke, fordi kæden ikke ønsker partnere i Tommy Højs nabobyer. 

"Hvis der henvender sig én fra Hjørring eller Frederikshavn, vil vi gerne optage vedkommende," siger Peder Hvejsel. 

Geografi er et lille problem

Peder Hvejsel ser gerne, at der kommer flere butikker under kædens vinger.

"I de større byer er det ikke, fordi vi ikke vil optage nogen. Der er bare stort set ingen selvstændige it-forretninger mere," forklarer Peder Hvejsel.

CBC-direktøren mener til gengæld ikke, at de geografiske begrænsninger, som ikke tillader flere butikker inden for samme by, er et stort problem.

"Hvis du tager provinsbyerne, så er der ikke flere kandidater. I langt de fleste byer, hvor vi er repræsenteret, er vi ikke kun 'din lokale it-partner', men også den eneste," siger han.

Ifølge Peder Hvejsel er det dog op til medlemmerne selv at stille forslag på en generalforsamling, hvis de ønsker at ændre reglen om den geografiske begrænsning, hvis man ønsker at få dette ændret.

"Det har ikke været et ønske, for det er et lillebitte problem," siger CBC-direktøren, der også mener, at det også handler om, hvordan man anskuer geografien.

"Skal man tage alle med eller give en form for geografisk beskyttelse," spørger han.

Skal ikke lave overskud

Ifølge Peder Hvejsel skal CBC ikke skabe profit. 

"Vi er sat i verden, stiftet og ejet af en række selvstændige forretninger, og vi er sat i verden med det ene formål at hjælpe med at gøre den enkelte forretning bedre. Vi er ikke sat i verden for selv at drive forretning, for vi tjener ikke penge som selvstændigt profit-center," understreger han.

Det kan også forklare, hvorfor den 19 år gamle kæde måske ikke er så kendt blandt kunderne, som Tommy Høj har påpeget. Der er simpelthen ikke penge til at løfte omkostningerne til markedsføringen, hvis det hele skal løbe rundt.

"Vi ville rigtig gerne brande os selv mere hos slutbrugerne, men selvom vi havde en stenrig onkel bag os, er det ikke sikkert, at han ville bruge pengene på det," siger Peder Hvejsel.

Han mener, at mange af kædens forretninger er lokale og kendte i forvejen i lokalområdet. De har eksisteret i mange år og yder en service og en nærhed over for kunderne, som de større forhandlere ikke kan give på samme måde.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S