Artikel top billede

Hvejsel afviser kritik af CBC-koncept

Vores opgaver er ikke at drive butikker, siger CBC's direktør, der ikke mener, at den geografiske begrænsning i forhandler-kædens vedtægter udgør et stort problem.

Indehaveren af Høj Data, Tommy Høj, har tidligere i denne uge efterlyst, at flere lokale it-forhandlere fra Nordjylland kommer med i kæden. 

Ifølge Peder Hvejsel, der er direktør i CBC-kæden, er det dog ikke, fordi kæden ikke ønsker partnere i Tommy Højs nabobyer. 

"Hvis der henvender sig én fra Hjørring eller Frederikshavn, vil vi gerne optage vedkommende," siger Peder Hvejsel. 

Geografi er et lille problem

Peder Hvejsel ser gerne, at der kommer flere butikker under kædens vinger.

"I de større byer er det ikke, fordi vi ikke vil optage nogen. Der er bare stort set ingen selvstændige it-forretninger mere," forklarer Peder Hvejsel.

CBC-direktøren mener til gengæld ikke, at de geografiske begrænsninger, som ikke tillader flere butikker inden for samme by, er et stort problem.

"Hvis du tager provinsbyerne, så er der ikke flere kandidater. I langt de fleste byer, hvor vi er repræsenteret, er vi ikke kun 'din lokale it-partner', men også den eneste," siger han.

Ifølge Peder Hvejsel er det dog op til medlemmerne selv at stille forslag på en generalforsamling, hvis de ønsker at ændre reglen om den geografiske begrænsning, hvis man ønsker at få dette ændret.

"Det har ikke været et ønske, for det er et lillebitte problem," siger CBC-direktøren, der også mener, at det også handler om, hvordan man anskuer geografien.

"Skal man tage alle med eller give en form for geografisk beskyttelse," spørger han.

Skal ikke lave overskud

Ifølge Peder Hvejsel skal CBC ikke skabe profit. 

"Vi er sat i verden, stiftet og ejet af en række selvstændige forretninger, og vi er sat i verden med det ene formål at hjælpe med at gøre den enkelte forretning bedre. Vi er ikke sat i verden for selv at drive forretning, for vi tjener ikke penge som selvstændigt profit-center," understreger han.

Det kan også forklare, hvorfor den 19 år gamle kæde måske ikke er så kendt blandt kunderne, som Tommy Høj har påpeget. Der er simpelthen ikke penge til at løfte omkostningerne til markedsføringen, hvis det hele skal løbe rundt.

"Vi ville rigtig gerne brande os selv mere hos slutbrugerne, men selvom vi havde en stenrig onkel bag os, er det ikke sikkert, at han ville bruge pengene på det," siger Peder Hvejsel.

Han mener, at mange af kædens forretninger er lokale og kendte i forvejen i lokalområdet. De har eksisteret i mange år og yder en service og en nærhed over for kunderne, som de større forhandlere ikke kan give på samme måde.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere