Nu vil EMC straffe direkte salg

Direkte salg til kunder uden for en begrænset liste skal fremover straffes, mens salget gennem forhandlere skal styrkes, lover EMC-direktør.

Artikel top billede

EMC har en ambition om kun at sælge direkte til 150 bestemte kunder, mens alt andet salg skal ske gennem kanalen.

For at nå det mål vil storageproducenten begynde at straffe sine egne medarbejdere, hvis de sælger direkte til kunder uden for listen. På EMC Forum i London i går fortalte selskabet, at målet er at nå ned på de 150 direkte kunder inden årets udgang, og at der er sat forskellige initiativer i værk for at sikre, at salget i højere grad går gennem kanalen. Det skriver MicroScope.

En af metoderne, der skal holde salget indirekte er at straffe de medarbejdere, som sælger til kunder uden for listen med de 150 direkte kunder. Dels skal det direkte salgs team ikke have betaling for salg til "ulovlige kunder", dels skal det være vanskeligere for dem at fortælle om priserne.

Danmark er ifølge den danske direktør et af de lande, der er længst fremme med omlægningen væk fra direkte salg.

Det bliver 50 procent i år

James Petter, der er administrerende direktør for EMC i Storbritannien og Irland, sagde ifølge MicroScope i går til en forsamling af forhandlere:

"Vi sagde, at der ville være direkte salg til 150 kunder, og at alt andet ville være gennem forhandlere. Vi er der næsten og når ned på 150 direkte kunder, inden året er omme."

Han tilføjede, at det er hans opfattelse, at hvis ikke der sættes forhindringer op, så fortsætter folk bare med at gøre, som de plejer. Derefter takkede han EMC's kanalpartnere ogfortalte, at i 2010 stod EMC's 100 største direkte kunder for 72 procent af omsætningen, og at det tal var nede på 55 procent sidste år og falder til 50 procent i år.

Endelig opfordrer EMC også sine direkte salgsteams til at dyrke partnerskaber med kanalen.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S