Kanalveteran sælger pc'er til Nordpolen

Aarhusianske Blue Line tjener gode penge - blandt andet på at levere industricomputere, der kan fungere under ekstreme klimaforhold.

Artikel top billede

Blue Line, der leverer digitale skilte og mobile computere, som tåler kulde, varme, støv og stød, er for anden gang blevet udnævnt som gazellevirksomhed. Første gang var i 2010.

"Vores egen opskrift er at være agile og hurtige til at reagere på markedets og kundernes behov, siger Niels Pedersen, direktør for Blue Line A/S og forklarer:

Signaler fra markedet, strategier og planer vurderes hyppigt i et tæt samarbejde mellem ledelse og bestyrelse.

Fordobler resultatet

Ud over at være blevet kåret som en hurtigvoksende virksomheden, har Blue Line også netop aflagt ny årsrapport for regnskabsåret, der sluttede den 30. juni.

"Over de sidste fem år har vi mere end fordoblet både omsætning og resultat. Endda i et marked, der samlet set ikke vokser, udtaler Niels Pedersen.

I det seneste regnskabsår nåede virksomheden et bruttoresultat på 12,9 millioner kroner og et resultat før skat på 3,9 millioner kroner.

Sidst vi skrev om Blue Line i regnskabsåret 200/2010, havde selskabet øget sit overskud med tæt på 50 procent. En af hemmelighederne er ifølge direktøren, at Blue Line tager ansvar for hele værdikæden. Fra produkttilpasninger, indkøb, produktion til levering, service og teknologisikring.

"Vi gør det nemt, kunden sparer betydelige ressourcer og konverterer faste omkostninger til variable," udtaler Niels Pedersen.

Med på Nordpolen

Det kan tage årevis at forberede en ekspedition til Nordpolen, og det kræver store investeringer. Derfor skal folkene bag ekspeditionen være 100 procent sikre på, at hardwaren fungerer, som den skal også når det bliver rigtig koldt. I sensommeren blev nogle af Blue Lines computere brugt på en videnskabelig ekspedition på Nordpolen.

"Alle produkter udsættes for visuel inspektion, softwaretest og pålidelighedstest i klimakammer. Mange af vores produkter skal kunne overleve ekstrem kulde eller varme, støv, dug og rystelser," udtaler Niels Pedersen.

De tre forretningsområder, Blue Line fokuserer på, er industricomputere og Display, Rugged Mobile Computers og digitale skilte.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S