Ny webbutik: Det er meget dyrere end I tror

Knap hver fjerde, som etablerer en web-butik, bliver overrasket over omfanget af omkostninger.

Artikel top billede

Næsten hver fjerde der vil etablere sin egen butik på internettet, undervurderer omkostningerne. Det viser en undersøgelse foretaget af ECC Handel i samarbejde med det tyske XSITE. 

Ved første øjekast kan udgiften til selve handelssystemet virke som en underordnet post i budgettet. Mange vægter funktionaliteten højere og mulighederne for at anvende løsningen på en fleksibel måde og tilrette den forskellige behov.

Overraskende har kun 17 procent af de adspurgte tænkt på en Import/eksport-funktion, selv om mere end hver tredje allerede har skiftet butiksløsning én gang og sandsynligvis i den forbindelse er blevet konfronteret med at skulle overtage kundeoplysninger, bestillingsdatoer et cetera.

Danske web-butikker har i øvrigt ry for at være en sløv oplevelse. En analyse foretaget af Compuware for Politiken viser, at danske web-butikker er Nordens langsomste.

Open source koster

Web-butikker baseret på open source viser sig at være betydelig dyrere end en standard individuel løsning. Godt 14 procent af de adspurgte online-forretninger, der baserer butikken på en open source-løsning, regner med udgifter i omegnen af 188.000 kroner, mens 80 procent af butikker baseret på alt andet end åben kildekode kun forventer omkostninger på omkring 38.000 kroner til etaleringen.

Der er mange forskellige årsager til, at udgifterne til en sådan butiks-implementering bliver højere end forventet.

For eksempel manglende know how hos de ansvarlige, og at den nødvendige systemintegration ofte kræver flere mandetimer end forventet.

Det er i øvrigt ikke bare indretningen af en web-butik, der koster. Også driften vejer tungt, og her især markedsføringen, som 44 procent af de adspurgte onlinebutikker siger, er den største løbende udgift.

Herudover er der udgifter til søgemaskinemarketing og -optimering og posten 'redaktion og indholdspleje'. Regelmæssigt skal der også punges ud til vedligehold af handelsløsningen, lige som der er udgifter til at gennemføre køb på siden, når kunderne dukker op.

XSITE, et af firmaerne bag undersøgelsen anbefaler, at web-butikker i enhver henseende går efter at opnå en så gennemsigtig omkostningsstruktur som muligt.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird