Afhængig af nettet? Så er du skør i bolden

Kan du ikke holde fingrene fra internettet? Så har du måske snart en anerkendt psykiatrisk lidelse.

Artikel top billede

(Foto: Mikael Rieck freelance)

Fra næste år vil man med en vis sandsynlighed kunne blive diagnosticeret som et psykiatrisk tilfælde, hvis man bare ikke kan finde ud af at slukke for nettet, selv om man egentlig burde.

Internetafhængighed er nu foreslået optaget i den næste udgave af den formelle fortegnelse over mentale lidelser, The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV), som drives af American Psychiatric Association. DSM-IV er et rimeligt bredt anerkendt system til klassifikation af de ting, der gør et menneske bims i bærret.

Ønsket om at kunne rubricere netmisbrugere som sindssyge stammer fra Australian Psychological Society, der formelt har bedt DSM-IV om, at lidelsen optages i DSM-IV-systemet.

I første omgang vil afhængighed af internettet optræde i psykiater-biblens næste reviderede udgave i maj næste år som en lidelse, der bør undersøges nærmere. Det skriver avisen Sydney Morning Herald.

Præcist hvor mange timer med irrelevante netopslag, ligegyldige nyhedstjek og ukloge klik man skal have bag sig, før man er certificeret sindssyg, og hvor grænsen mellem sund og kulret netsurfing egentlig går, melder historien ikke noget om.

Tilbage i 2005 - længe før Facebook og Twitter - blev otte danskere sendt i behandling og efterfølgende erklæret kureret for deres afhængighed på Center for Ludomani. De havde i gennemsnit tilbragt 30 timer om ugen foran skærmen.

ComON, der gerne selv kalder sig et fixerum for nyhedsnarkomaner, omtalte tilbage i 2008 en dansk undersøgelse af fænomenet. I undersøgelsen svarede 10 pct. af de 1.026 adspurgte danskere mellem 18 og 74 år, »ja, jeg er afgjort blevet for afhængig« og 27 pct. siger, at de er »lidt for afhængige« af medierne.

Med fremkomsten af fænomener som Facebook og Twitter er problemet sandsynligvis ikke blevet mindre siden da.

Mens eksperterne overvejer de nærmere detaljer om, hvad der skiller den bit-glade internetbruger fra den bindegale internet-misbruger, kan man fordrive tiden med at lede efter de tilfælde, hvor brugen af internettet eller computerspil førte til opførsel, der i særlig grad synes at falde uden for de gængse normer for mental sundhed. Bare lige ét kig mere....

Navnenyt fra it-Danmark

Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

Boris Sudar

Renewtech ApS

Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S

IFS Danmark A/S har pr. 1. april 2026 ansat Sarah Warm som Account Executive, Energy & Utilities. Hun skal især beskæftige sig med salg af IFS' løsninger til nye kunder inden for energibranchen. Hun kommer fra en stilling som Account Executive hos Synergy Investment Group i Holland. Hun er uddannet BSc Economics and Business Economics, Neuroscience & MSc Business Administration Digital Business. Hun har tidligere beskæftiget sig med Solution Sales & Cybersecurity. Nyt job

Sarah Warm

IFS Danmark A/S