Sådan går det, når tusindvis af ansatte medbringer egne telefoner

Interview: Virksomhed med 55.000 ansatte åbnede op for medarbejdernes virvar af gadgets. Se her, hvordan det er gået.

Artikel top billede

Læs også:

Windows-æraen er slut: Her er it-afdelingens fremtid

"Det hele startede, da Apple med udgivelserne af iPad og iPhone fuldstændig ændrede folks syn på teknologi," indleder Darryl Baker, innovation manager fra British American Tobacco.

Tobaksvirksomheden er ligesom mange andre virksomheder udfordret af de potentielle problemer, der kommer i kølvandet på consumerization-bølgen.

Virksomheden har dog valgt at udnytte de muligheder, der også ligger i denne trend. 

"Den samlede vækst for smartphones og tablets er enorm. Det er en kæmpe udfordring at tage hånd om, men der ligger også mange muligheder," siger Darryl Baker. 

OpenMobile-projektet

Han fortæller, hvordan British Tobacco Company begyndte at se direktører, der tog deres iPads med på arbejde, hvilket spredte sig som ringe i vandet til resten af organisationen.

"Det medførte et øget behov for at medarbejderne kunne begynde at bruge deres enheder til mail, kontaktlister eller kalenderfunktion."

"Dette stigende pres førte os til at igangsætte projektet OpenMobile, der skulle søge at understøtte det tætte bånd mellem virksomheds-verdenen og de personlige enheder," siger Darryl Baker.

Den største udfordring

Udfordringen var først og fremmest, hvordan man skulle håndtere hele projektet i forhold til politikker og procedurer. 

"Det var relativt nemt at få løsningen op at køre, efter vi havde fundet frem til en passende leverandør og igangsat et pilotprojekt. Det svære var stadig alt forarbejdet med hensyn til, hvordan vi skulle håndtere alt uden om teknologien," sige Darryl Baker.

I forhold til udrulningen af projektet startede virksomheden med at fokusere på nogle "quick wins" med løsningen.

Det handlede for om hurtigt at få givet adgang til forretningsnyheder, virksomhedens data og intranet. Dernæst var fokus rettet mod mere tunge virksomhedsorienterede applikationer.

En af de største udfordringer var i hensynet til sikkerhed.

"Vi tager sikkerhedsområdet meget seriøst. Det er vigtigt for os, at data og records ikke flagrer rundt uden for virksomheden," fortæller han.

Valgte dansk løsning

Deres valg faldt på den danske virksomhed Excitors løsning DME (Dynamic Mobile Exchange). 

"DME adskiller fuldstændig virksomhedens data og det personlige indhold på en sikker måde. Samtidig har vi nemt kunne videreudvikle og implementere forskellige ønsker, vi havde," fremhæver han.

Løsningen har blandt andet haft den styrke at den understøtter medarbejdernes forskellige valg af enheder. Dette inkluderer blandt andet Apples iOS, Android, Windows Mobile og Blackberry.  

Darryl Baker fortæller, at de nu er  begyndt at se en ny bølge af consumerization, hvor medarbejderne i højere grad kræver og har behov for mobile applikationer i deres daglige arbejde.

Læs også:

Windows-æraen er slut: Her er it-afdelingens fremtid

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil