Sådan går det, når tusindvis af ansatte medbringer egne telefoner

Interview: Virksomhed med 55.000 ansatte åbnede op for medarbejdernes virvar af gadgets. Se her, hvordan det er gået.

Artikel top billede

Læs også:

Windows-æraen er slut: Her er it-afdelingens fremtid

"Det hele startede, da Apple med udgivelserne af iPad og iPhone fuldstændig ændrede folks syn på teknologi," indleder Darryl Baker, innovation manager fra British American Tobacco.

Tobaksvirksomheden er ligesom mange andre virksomheder udfordret af de potentielle problemer, der kommer i kølvandet på consumerization-bølgen.

Virksomheden har dog valgt at udnytte de muligheder, der også ligger i denne trend. 

"Den samlede vækst for smartphones og tablets er enorm. Det er en kæmpe udfordring at tage hånd om, men der ligger også mange muligheder," siger Darryl Baker. 

OpenMobile-projektet

Han fortæller, hvordan British Tobacco Company begyndte at se direktører, der tog deres iPads med på arbejde, hvilket spredte sig som ringe i vandet til resten af organisationen.

"Det medførte et øget behov for at medarbejderne kunne begynde at bruge deres enheder til mail, kontaktlister eller kalenderfunktion."

"Dette stigende pres førte os til at igangsætte projektet OpenMobile, der skulle søge at understøtte det tætte bånd mellem virksomheds-verdenen og de personlige enheder," siger Darryl Baker.

Den største udfordring

Udfordringen var først og fremmest, hvordan man skulle håndtere hele projektet i forhold til politikker og procedurer. 

"Det var relativt nemt at få løsningen op at køre, efter vi havde fundet frem til en passende leverandør og igangsat et pilotprojekt. Det svære var stadig alt forarbejdet med hensyn til, hvordan vi skulle håndtere alt uden om teknologien," sige Darryl Baker.

I forhold til udrulningen af projektet startede virksomheden med at fokusere på nogle "quick wins" med løsningen.

Det handlede for om hurtigt at få givet adgang til forretningsnyheder, virksomhedens data og intranet. Dernæst var fokus rettet mod mere tunge virksomhedsorienterede applikationer.

En af de største udfordringer var i hensynet til sikkerhed.

"Vi tager sikkerhedsområdet meget seriøst. Det er vigtigt for os, at data og records ikke flagrer rundt uden for virksomheden," fortæller han.

Valgte dansk løsning

Deres valg faldt på den danske virksomhed Excitors løsning DME (Dynamic Mobile Exchange). 

"DME adskiller fuldstændig virksomhedens data og det personlige indhold på en sikker måde. Samtidig har vi nemt kunne videreudvikle og implementere forskellige ønsker, vi havde," fremhæver han.

Løsningen har blandt andet haft den styrke at den understøtter medarbejdernes forskellige valg af enheder. Dette inkluderer blandt andet Apples iOS, Android, Windows Mobile og Blackberry.  

Darryl Baker fortæller, at de nu er  begyndt at se en ny bølge af consumerization, hvor medarbejderne i højere grad kræver og har behov for mobile applikationer i deres daglige arbejde.

Læs også:

Windows-æraen er slut: Her er it-afdelingens fremtid

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

TD SYNNEX Denmark ApS

Internal Account Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job