Tjen penge på Facebook med ny dansk tjeneste

Dansk opstartsfirma giver firmaer bedre mulighed for at tjene penge på deres Facebook-sider.

Artikel top billede

Introduktionen af Timeline gjorde det lidt sværere at markedsføre på Facebook. Det vil danske SplashPost gøre nemt igen.

I "gamle dage" - før Facebook introducerede Timeline - var det nemmere for firmaer at vælge, hvilket indhold deres besøgende skulle se på Facebook. Nu har en dansk iværksætter sat sig for igen at gøre det nemt at skabe indtjening eller aktivitet på firmaers Facebook-sider. 

SplashPost har base i Thailand, men er danskejet af Thomas Kjeldgaard.

SplashPost går i korte træk ud på, at firmaer og organisationer kan lave interaktivt indhold direkte i deres Facebook-opdateringer. Det interaktive indhold kan for eksempel anvendes til at indsamle emailaddresser, uddele rabatkuponer eller at konvertere Facebook-følgere til betalende kunder i firmaets biks.

Thomas Kjeldgaard har før vist, at han forstår sig på Facebooks mekanismer. Sidste år solgte han sin tidligere virksomhed, der også gjorde det nemt at optimere firmaers grafiske Facebook-sider. Pagemodo var en slags "Facebook-redskab for dummies", som Kjeldgaard solgte til webgiganten Webs.

Indfang dine følgere

Før Facebook introducerede Timeline, var det meget almindeligt, at firmaer selv bestemte, hvilke faneblade deres besøgende skulle møde, når de besøgte firmaets Facebook-side. Det var også almindeligt blandt firmaer at afkræve "et like", før besøgende kunne se indhold på Facebook-siden. De ting gav firmaer lidt større råderum til at drive onlinemarkedsføring på Facebook.

SplashPost kan ikke fjerne Timeline, men proklamerer, at tjenesten kan give liv til de ting, som er druknet i Timeline-designet.

Et eksempel på SplashPost i aktion kan man se her.

En slags "embedded" widgets hvor firmaer kan sende besøgende videre til faneblade på Facebook, eksterne URL's eller få besøgende til at lave en interaktion direkte i opdateringen (aflevere emailadresse, deltage i konkurrence osv.).

Thomas Kjeldgaard mener, at hvis man tilbyder Facebook-fans en hurtig og uforstyrrende måde at interagere med firmaer - uden at de skal forlade deres Facebook-feed - så er chancerne for deres engagement meget større.

"Problemet er, at mange administratorer af Facebook-sider kæmper med at tjene penge på deres fans og interagere med dem på en nem og hurtig måde uden at forstyrre brugernes normale Facebook-oplevelse. Når jeg sider "forstyrre" deres normale Facebook-oplevelse, så mener jeg, at vi ikke tvinger brugerne til at forlade newsfeed'et, hvor vi jo alle bruger vores tid på at se updates, shares og likes fra vores venner," siger Thomas Kjeldgaard.

I SplashPosts backend får firmaerne statistik for deres opdateringer, så de kan optimere fremtidige kampagner.

SplashPost åbnede i midten af oktober og kan afprøves nu. Der er funktioner, som kræver betaling, men tjenesten kan også testes i en gratis version.

Den amerikanske blog Techcrunch har også opdaget danskerens nye eventyr.

LÆS OGSÅ:

Danske iværksættere lever livet i Thailand

Danske iværksættere sælger biksen

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S