Sådan kan gamification få dine børn til at tigge om at gøre rent

Drys spil og eventyr ud over de sure pligter.

Artikel top billede

Kan du ikke selv motivere ungerne til at tage del i husets daglige pligter, så kan lidt spil måske gøre jobbet.

Trenden med "gamification", hvor man drager nytte af computerspilmekanismer i andre sammenhænge, er helt oplagt i børneopdragelsen.

Det er ført helt ud i livet på Chore Wars - på dansk "pligt-krigen". Eller måske "World of Børnefamilien".

Chore Wars er et simpelt rollespil, hvor det drejer sig om at opbygge en karakter og samle point gennem opgaver og missioner. Præcis som mange børn kender det fra spil som World of Warcraft. I Chore Wars er det dog ikke monstre, der skal overmandes, men dagligdagsopgaver som at tømme opvasken, gå tur med hunden og rydde op.

Opgaverne og pointene kan individuelt oprettes af mor og far.

Mange andre spil

Chore Wars har nogle år på bagen og få snart en lidt mere nutidig konkurrent i ChoreMonster, der også gennem point og apps vil gøre det til en leg at aktivere ungerne.

Chore Wars kan også beskrives som en online oversigt over børnenes pligter. Det er bare lidt nemmere at få børnene til at kaste sig over pligterne, hvis de netop ikke er pligter, men missioner og udfordringer, der venter på at blive fuldført. Når opgaverne er fuldført, får børnene point, der gør figuren stærkere.

Hvis selve legen ikke er nok belønning i sig selv, kan der udbetales "guldklumper" til børnene, som for eksempel kunne veksles til offline-belønninger (læs: lørdagsslik, red.) eller en mulighed for at blive oppe efter den normale sengetid.

Chore Wars er gratis, men kan opgrades til flere funktioner mod betaling.

I samme boldgade findes Agent Piggy og danske Pengeby, der lærer børn om økonomi gennem spil. Også danske Tinkatolli forsøger at påvirke børns offline aktiviteter via computerspil.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S