Socialdemokraterne vil forbyde lyd i bannerreklamer

Bannerannoncer, der afspiller lyd uden brugens accept, skal forbydes, mener Socialdemokraternes it- og teleordfører.

Artikel top billede

De fleste internetbrugere har oplevet at havne på en hjemmeside, hvor reklamer uden varsel afspiller lyd, mens man febrilsk forsøger at finde ud af, hvad man selv har gjort for at sætte den infernalske larm i gang

Det skal være slut, mener Socialedemokraterne.

For larmende bannerannoncer er ikke kun irriterende. De skal også forbydes.

Forslaget kommer fra Socialdemokraternes, it- og teleordfører, Trine Bramsen. Hun vil have et decideret forbud imod bannerreklamer, der ved "mouse over" afspiller lyd. Altså situationen hvor brugeren ikke har givet sin tydelige accept til, at der afspilles lyd. Det skriver Ekstra Bladet.

"Det er et enormt forstyrrende element, når en reklame går i gang med lyd og billeder og det hele, uden at man selv har bedt om det. Særligt lyden kan være meget generende," siger Trine Bramsen til ekstrabladet.dk.

Derfor skal det ifølge hende skrives ind i markedsføringsloven, som i øjeblikket er under revision, at lyd er forbudt, med mindre at brugeren har klikket med musen.

Hvem er ansvarlig?

"Man kan sagtens udstyre annoncer med en play-knap, så forbrugeren selv kan trykke på reklamen og høre mere om produktet, hvis det er det, man har lyst til. Det handler om, at forbrugeren selv skal styre, hvornår reklamen går i gang og overtager ens skærmbillede," siger Trine Bramsen.

Hun sidestiller en regulering af, hvordan internetreklamer skal være udformet med den regulering, der for eksempel bestemmer, hvordan reklamer i det offentlige rum skal udformes.

ComON ville gerne have Trine Bramsen til at uddybe sit forslag, men det har pt ikke været muligt at få en kommentar.

Et oplagt spørgsmål er, om hjemmesideejere også skal kunne straffes, hvis de giver plads til "ulovlige" i annoncer, som er placeret på hjemmesiden via annoncenetværk, hvor hjemmesideejerne ikke altid har fuldt kontrol over indholdet i de reklamer, der vises.

Et dansk forbud mod lydreklamer kunne også udvikle sig til et konkurrencenforvridende element, fordi det er svært at holde udenlandske hjemmesider ansvarlige i Danmark, og de kan derfor fortsætte med at bruge reklamerne og måske tjene flere penge på deres annoncer end danske hjemmesider.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension