Artikel top billede

Socialdemokraterne vil forbyde lyd i bannerreklamer

Bannerannoncer, der afspiller lyd uden brugens accept, skal forbydes, mener Socialdemokraternes it- og teleordfører.

De fleste internetbrugere har oplevet at havne på en hjemmeside, hvor reklamer uden varsel afspiller lyd, mens man febrilsk forsøger at finde ud af, hvad man selv har gjort for at sætte den infernalske larm i gang

Det skal være slut, mener Socialedemokraterne.

For larmende bannerannoncer er ikke kun irriterende. De skal også forbydes.

Forslaget kommer fra Socialdemokraternes, it- og teleordfører, Trine Bramsen. Hun vil have et decideret forbud imod bannerreklamer, der ved "mouse over" afspiller lyd. Altså situationen hvor brugeren ikke har givet sin tydelige accept til, at der afspilles lyd. Det skriver Ekstra Bladet.

"Det er et enormt forstyrrende element, når en reklame går i gang med lyd og billeder og det hele, uden at man selv har bedt om det. Særligt lyden kan være meget generende," siger Trine Bramsen til ekstrabladet.dk.

Derfor skal det ifølge hende skrives ind i markedsføringsloven, som i øjeblikket er under revision, at lyd er forbudt, med mindre at brugeren har klikket med musen.

Hvem er ansvarlig?

"Man kan sagtens udstyre annoncer med en play-knap, så forbrugeren selv kan trykke på reklamen og høre mere om produktet, hvis det er det, man har lyst til. Det handler om, at forbrugeren selv skal styre, hvornår reklamen går i gang og overtager ens skærmbillede," siger Trine Bramsen.

Hun sidestiller en regulering af, hvordan internetreklamer skal være udformet med den regulering, der for eksempel bestemmer, hvordan reklamer i det offentlige rum skal udformes.

ComON ville gerne have Trine Bramsen til at uddybe sit forslag, men det har pt ikke været muligt at få en kommentar.

Et oplagt spørgsmål er, om hjemmesideejere også skal kunne straffes, hvis de giver plads til "ulovlige" i annoncer, som er placeret på hjemmesiden via annoncenetværk, hvor hjemmesideejerne ikke altid har fuldt kontrol over indholdet i de reklamer, der vises.

Et dansk forbud mod lydreklamer kunne også udvikle sig til et konkurrencenforvridende element, fordi det er svært at holde udenlandske hjemmesider ansvarlige i Danmark, og de kan derfor fortsætte med at bruge reklamerne og måske tjene flere penge på deres annoncer end danske hjemmesider.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere






CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere