Artikel top billede

Så mange har juridisk ballade med deres it-leverandører

Juridisk konflikt mellem kunde og leverandør er mere reglen end undtagelsen, når Danmarks største virksomheder arbejder med it-projekter.

Læs også:
KMD og Kombit slås: Vild uenighed om priser

Minister: Så mange CSC-projekter er gået galt

It-direktør skuffet over rapport om it-projekter

59 procent af de kontraktansvarlige i større danske virksomheder oplever, at it-projekter kører helt af sporet og ender i juridisk tvist eller konflikt.

Danske IT-Advokater kalder den høje konfliktfrekvens uacceptabel, og mener årsagen blandt andet skal findes i mangel på forventningsafstemning kunde og leverandør i mellem.

"Der kan naturligvis opstå konflikter i alle samarbejdsforhold. Men den frekvens, vi ser på it-området, er uacceptabel stor. Og det har enorme konsekvenser for både kunder og leverandører," mener Pia Jee Skou Eilertsen, der er certificeret it-advokat og bestyrelsesmedlem ved Danske IT-Advokater.

Tallet bygger en undersøgelse, der er foretaget af Danske IT-Advokater blandt kontraktansvarlige i landets 1.000 største virksomheder, hvor i alt 100 respondenter har deltaget.

Derfor opstår konflikterne

Ifølge Dansk IT-Advokater starter problemerne ofte i bestyrelseslokalerne, hvor it-kompetencerne ofte ikke er til stede.

"Der foretages en forhastet beslutning uden egentlige it-kompetencer. Derved forstår de måske ikke det fulde omfang af, hvad projektet vil betyde for virksomheden," mener Pia Jee Skou Eilertsen.

En anden årsag til konflikt, er en manglende anderkendelse af it-projekternes kompleksitet.

"Kunderne ser it-ydelsen som hyldevarer, som de kan købe som en hvilken som helst anden fysisk vare," siger Pia Jee Skou Eilertsen.

Uoverensstemmelser betyder økonomiske tab

Pia Jee Skou Eilertsen mener, at juridiske tvister medfører store økonomiske og tidsmæssige udfordringer for både kunde og leverandør.

"I yderste konsekvens, kan det betyde, at man må starte forfra med projektet. Projektet kan også blive forsinket, ikke bare måneder men årevis," fortæller Pia Jee Skou Eilertsen.

Selvom det har konsekvenser for begge parter, på falder den direkte økonomiske konsekvens ofte leverandøren.

"Hvis projekterne trækker ud, så vil det jo som regel være leverandøren, der skal betale for forsinkelser. For leverandøren kan det gå ud over virksomhedens omdømme, hvis leverandøren for et ry for ikke at kunne levere varen," siger Pia Jee Skou Eilertsen.

It-markedet er unikt

Pia Jee Skou Eilertsen mener, at det unikke ved it-området er, at markedet bevæger sig hurtigt.

"I it-branchen ser kunderne på produkterne som om, at man køber et fladt program eller at man køber en statisk ting. I virkeligheden griber det leverede it-projekt jo ofte ind i rigtig mange steder i organisationen," vurderer Pia Jee Skou Eilertsen og afslutter.

"Mange it-projekter er som udgangspunkt så komplekse, at det er naturligt, at virksomhederne ikke altid rammer plet hver gang. Men 59 procent er alt for meget," mener Pia Jee Skou Eilertsen.

Læs også:
KMD og Kombit slås: Vild uenighed om priser

Minister: Så mange CSC-projekter er gået galt

It-direktør skuffet over rapport om it-projekter




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere