Undersøgelse: Nu har danske forhandlere taget cloud til sig

Andelen af it-forhandlere, der sælger cloud er voldsomt stigende. Og salget af cloud-ydelser udgør en stadig større del af forretningen, viser undersøgelse fra Channelworld.

Artikel top billede

Efter et par år med udbredt skepsis overfor cloudbaserede it-løsninger, er skyen nu for alvor på vej ned i øjenhøjde med forhandlerne i den danske it-kanal.

I forbindelse med Channelworlds Image-undersøgelse, har Institut for Opinionsanalyse spurgt 1.116 danske it-forhandlerne, hvor stor en plads cloud i dag har i deres forretning.

Næsten halvdelen af forhandlerne - 49 procent - siger, at de i dag sælger eller rådgiver deres kunder om cloud-løsninger. Det er en markant stigning i forhold til i fjor, hvor kun godt en tredjedel af forhandlerne - 37 procent - svarede ja til samme spørgsmål.

På samme måde er andelen af forhandlere, der indenfor de næste to år forventer, at de "helt sikkert" eller "måske" vil sælge cloud-ydelser , steget fra 63 til 73 procent.

Forhandlernes svar viser også, at en stigende del af omsætningen hos de enkelte forhandlere kommer fra salg af cloud. Og ser man ud i fremtiden forventer forhandlerne, at cloud-andelen vil stige markante i løbet af de to næste år.

I dag siger tre ud af fire forhandlere, at cloud udgør mindre end 30 procent af deres forretning, og hos halvdelen af forhandlerne står cloud for mindre end ti procent af omsætningen.

Men ser man to år ud i fremtiden er det billede vendt på hovedet med næsten halvdelen af forhandlerne, der regner med at cloud fylder mere end de 30 procent og kun hver fjerde forventer at cloud står for mindre end ti procent af deres forretning.

Men kan forhandlerne så også tjene penge på cloud? Ja, siger 38 procent, som forventer, at cloud vil have en positiv påvirkning af indtjeningen i løbet af de næste to til tre år. For et år siden lå det tal på kun 31 procent.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S