Skar 80 procent af leverandørerne væk og fik overskud

Det har kostet kunder, og der har været en masseslagtning af agenturer inden distributør fik vendt fokus og forretning.

Artikel top billede

Nu går det godt igen hos MM Distribution i Viborg.

De seneste års målrettede fokus på at vende forretningen er lykkedes og selskabet kom ud af sidste regnskabsår med et plus på 1,6 millioner kroner før skat.

"Vi startede for to år siden og har egentlig bare haft tålmodigheden og troen på, at det skulle lykkedes for os at vende forretningen. Og specielt i de sidste seks måneder af regnskabsåret gik det rigtig godt," fortæller direktør Mads Darboe.

Han er ikke bleg for at indrømme, at det er en dramatisk manøvre, som Viborg-distributøren har været igennem.

MM Distribution har skåret 25 leverandører væk og satser nu kun på fem mod tidligere omkring 30 leverandører.

Samtidig har MM distribution valgt at fokusere mere på printersupplies; altså  blæk og toner til printere.

Den del udgør over 50 procent af forretningen i dag. Det er stort set kun Coolermaster og Nvidia, der er tilbage, som ikke er supplies.

Eget suppliesbrand

Den fokusering har betydet, at MM har lavet sit eget suppliesbrand, MM Printsupplies.

Det er et valg MM Distribution har taget for bedre at kunne tilpasse varerne til kunderne, som i mange tilfælde også er mindre it-forhandlere, fotoforretninger eller boghandlere.

Som Mads Darboe fortæller det, så handler det om, at alt fra stregkoder til manualer er tilpasset danske kunder.

"Det er typisk en slutbruger, der står ude i butikken og køber produkterne. Når manualerne er skrevet på dansk, så er det nemmere at forstå, og de er færre problemer med support," siger Mads Darboe

Den nye strategi, som nu slår igennem i MM Distributions regnskab har dog også medført, at der et blevet renset ud blandt distributørens kunder.

"Vi har i dag omkring 300 trofaste kunder. Der er sket en frasortering. Mange forhandlere er gået ned eller har selv valgt at lukke. Vi har også fravalgt nogle. Vi vil helst kun have forhandlere, der tror på vores koncept," siger Mads Darboe.

Han fortæller, at det fokus også har betydet at meget af samhandlen i dag foregår gnidningsfrit og uden der bliver brugt megen tid på det.

"Vi har måske 10 opkald om dagen. Resten foregår via web og vores bestillingssystemer."

Den gode trend er fortsat ind i det nye regnskabsår fortæller Mads Darboe, som siger, at hans hovedbekymring lige nu er at få fat i de rigtige forhandlere.

"Vores fokus er på retail og på VAR-forhandlere. Vi har nogle forhandlere, der har været med til at bygge det her op. Dem skal vi også passe på. Det tager tid at få opbygget goodwill hos forhandlerne," siger Mads Darboe.

Han regner med, at MM Distribution nu er på rette kurs. Årets overskud på 1,6 millioner kroner før skat er det første overskud i de sidste tre år.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S