Kritik: Adobes cloud-produkter er dyre og ufleksible for små virksomheder

Interessante produkter - men underlige pris-modeller, siger dansk direktør for designbureau.

Artikel top billede

Hos det danske designbureau KathArt Interactive er de ansatte Adobe-fanboys.

Nye lanceringer fra softwaregiganten bliver fulgt, som var det juleaften, og de 14 ansatte står gerne på spring for at teste og købe de nye redskaber.

Men Adobes cloudbaserede tjenester gør det svært at forblive loyal kunde, mener direktør Franz Kampp Berliner, direktør i KathArt. Interactive.

"Det virker, som om de har misforstået abonnement-modellen. Deres cloudmodel betyder jo, at man mister muligheden for at åbne sine filer, når man ikke længere betaler. Og det plejer i alle andre softwaresammenhænge at udløse en form for rabat, at man på den måde bliver stærkere knyttet og er mere loyal over for et firma," siger Franz Kampp Berliner.

"Men du betaler jo mere som abonnementskunde. Der synes jeg, at kæden hopper af".

Franz Kampp Berliners regnestykke tager udgangspunkt i, at han har købt licenser til cirka 10 gamle CS-pakker. Hvis han opgraderer dem til erhvervsløsningen, "Adobe Creative Cloud Team Edition", er prisen per licens cirka 50-100 kroner højere, end hvis han investerede i 10 single-licenser.

"Det er et underlig setup. Selvfølgelig kan man få mængderabat men for den firmastørrelse, som grafikere og mediebureauer er flest, så ender man ofte i en situation, hvor det er dyrere at købe teamløsningen end at gøre det som privatbruger."

Også mindre fleksibelt

Men det er ikke kun prisen, han kritiserer. Også den fleksibilitet, som cloudtjenester ofte giver, spænder Adobe ben for, mener han.

I erhvervsløsningen skal man på forhånd vælge om alle licenserne skal faktureres pr. år eller pr. måned. Det gør det svært at lave en fleksibel tilpasning i løbet af året, for eksempel i et hus som KathArt, hvor man jævnligt henter freelancearbejdere ind.

I "Creative Cloud team edition" kan man også kun købe hele pakken - altså samtlige programmer. Enkeltmandsfirmaer med single-versionen har en større fleksibilitet og kan vælge, hvilke programmer de vil betale for.

"Jo flere penge man lægger, jo mindre fleksibel bliver løsningen altså," mener Franz Kampp Berliner, der har hørt samme frustrationer fra andre, efter at han formulerede sin kritik i dette blogindlæg.

Han har ikke besluttet, hvordan hans firma i fremtiden skal bruge Adobe-programmer.

"Lige nu hælder vi mest til at køre på de individuelle kontrakter i stedet for en team-version. Men det kan også være, at vi bare opgraderer vores oldschool offline-versioner, men det betyder selvfølgelig, at vi er afskåret fra mange nye funktioner og programmer. Og det er en skam, for vi vil rigtig gerne bruge programmerne, og mange af deres nye ting ser rigtig spændende ud, fx deres Edge-suite til HTML5-udvikling, men da mange af dem er "cloud only", bliver det lidt svært for os at comitte os til dem," siger Franz Kampp Berliner.

Han opfordrer Adobe til at kigge mod Microsoft, som ifølge ham har forstået, at mange firmaer ikke har mulighed for at betale fuld pris for udvikler-redskaber i for eksempel "The Microsoft Action Pack Subscription", men at Microsoft fastholder kunderne ved at tilbyde dem produkterne med begrænsninger - dog til en fordelagtig pris.

Adobe: "Et fleksibelt produkt" 
Adobes nordiske kommunikationschef giver sin kunde ret i, at det er muligt at sammensætte en billigere løsning med enkeltstående cloud-abonnementer. Men det er der en årsag til, forklarer han:

"Der er flere grunde til, at vores Team-løsning er dyrere end det almindelige enkeltbrugermedlemskab. Der medfølger bl.a. en bedre brugeradministration, så man kan oprette og udskifte brugere. Det giver væsentligt større fleksibilitet i forhold til enkeltbrugerversionen af Creative Cloud," forklarer Jes Schyum, nordisk kommunikationschef.

"Desuden får man også værktøjer, så ens medarbejdere kan samarbejde online samt en udvidet ekspertsupport og fem gange så meget storageplads i skyen. Alene ekspertsupporten er dyr at købe separat," forklarer Jes Schyum og uddyber, at teams-løsningen også giver mulighed for at få én samlet faktura, hvilket gør det billigere at administrere for virksomheden.

Adobe giver først større mængderabatter, når man køber til over 50 ansatte, forklarer Jes Schyum.

Han mener, at Adobes fulde palette giver den fleksibilitet, som for eksempel KathArt efterspørger.

"Hvis man har brug for at tilkøbe eller abonnere på enkelte programmer, er det jo stadig muligt, selv om vi har lanceret Creative Cloud for Teams. Men så går man glip af eksempelvis Edge-programmerne, som kun eksisterer, når man abonnerer på Creative Cloud."

Der er flere funktioner på vej til Teams-løsningen, som Adobe endnu ikke vil løfte sløret for.

Den nye Creative Cloud for Teams blev lanceret for en måned siden og har, ifølge Adobe, vist sig populær.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil