Sådan bliver din webshop mere brugervenlig: Stjæl de andres ideer

Hvis du vil have kunder i e-butikken, er du nødt til at gøre den brugervenlig. ComON har talt med en ekspert i usability om, hvad du skal være opmærksom på.

Artikel top billede

Du kan ikke komme udenom at tænke brugervenlighed, når du vil drive en god og bæredygtig webshop.

Kan brugerne ikke finde ud af at bruge din webshop, smutter de hurtigt videre til din konkurrent.

I forhold til den fysiske handel er der nemlig langt kortere afstand mellem e-butikkerne.

Det betyder, at du er nødt til at tænke nogle ting igennem, inden du udvikler din webshop.

"Grundlæggende handler det om at undersøge, hvem der gerne vil bruge din webshop, og hvad de gerne vil kunne," fortæller Ole Gregersen," der underviser i usability på IT-Universitetet i København.

Gør som de andre

Ifølge Olge Gregersen findes der ikke én rigtig opskrift på, hvordan du optimerer din webshop. 

Alligevel er der nogle få ting, som det er en god idé at tænke ind i din løsning, når du udvikler din webshop.

"En webshop er jo et stykke teknologi, og der er nogle usability-principper, man prøver at leve op til. Og det er sådan noget med, at man eksempelvis overholder de gældende konventioner. Det er at prøve at forstå, hvilke retningslinjer der findes for god usability," siger Ole Gregersen.

Derfor er det ifølge usability-eksperten en god idé at se på, hvordan andre har gjort og få sin webshop til at fungere, som alle andre webshops fungerer. 

"Man skal se på de erfaringer, som folk har, og hvordan de er vant til at bruge tingene. Det er de forventninger, som brugerne har," forklarer Ole Gregersen.

Herefter kan du blive mere konkret og bestemme dig for, at søgefeltet skal være et bestemt sted, og kurven skal ligge på en bestemt måde.

"I virkeligheden forsøger man bare at få siden til at leve op til nogle gældende principper," siger Ole Gregersen og fremhæver et naturligt navigationsflow som et godt udgangspunkt.

Dette skal du være opmærksom på

Der er mange forskellige tilgange til et godt navigationsflow. Den ene tilgang er at designe et flow, der minder om det, kunderne kender fra andre webshops. 

"Det betyder, at når de kommer fra andre shops, skal de ikke til at lære forfra, hvordan din shop hænger sammen," siger Ole Gregersen.

Så ved de allerede, at der er en forside, nogle kategorier og produktsider, og de ved, at man kan lægge varer i kurven og derfra gå ind i et bestillingsforløb, hvor de kan komme videre til betalingen.

"Dybest set er det jo bare at leve op til de forventninger, som brugeren har omkring, hvordan butikken hænger sammen," forklarer Ole Gregersen.

Han mener samtidig, at der ikke er nogen retningslinjer for, hvilke farver de forskellige elementer skal have. 

"Jeg tror, at tiden er løbet lidt fra den måde at arbejde på. Det ligger nogle år tilbage at sige, at links eksempelvis skal være understregede," siger Ole Gregersen.

Hans råd er derfor at gøre som de store, men ikke uden forbehold, for dit website er unikt, ligesom dine kunder er unikke.

"Gør du som de store, er du et godt stykke henne ad vejen. Kunsten herfra er at prøve at få indsigt i, hvad der foregår på dit website," fortæller Ole Gregersen.

Han mener, at dér, hvor der opstår nogle dogmer omkring udformningen af webshops, er, at der er nogle gode måder at lave check-ud-forløb på og nogle gode måder at lave produktsider på.

Fagligt Fælles Forbund

Konsulent til Medlemskontaktcenter

Sydjylland

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S