Artikel top billede

Apples krav presser Humac

Apple-forhandleren har svært ved at tjene penge. Stærk vækst er ikke nok til at opveje et presset marked og store udgifter til butiksindretning.

Verdens mest hypede og letomsættelige it-varer er ikke nogen garanti for en gylden forretning. I hvert fald ikke, hvis man er forhandler.

Sådan er situationen for den danske afdeling af Apple-kæden Humac, som sidste år solgte varer og ydelser gennem sine ti butikker for tæt på en halv milliard - 453 millioner kroner. Den imponerende vækst smitter dog ikke af på bundlinien, hvor overskuddet før skat endte på beskedne 4,5 millioner kroner - kun lige godt en procent af omsætningen.

Humacs danske landechef Morten Bo Andersen forklarer det pauvre resultat med store udgifter til butiksindretning, som er en uundgåelig del af tilværelsen som Apple-forhandler.

"Omkostninger til indretning og vedligeholdelse af butikkerne presser vores overskudsgrad. Men med en omsætning tæt på den halve milliard er vi næsten der, hvor vi gerne vil være. Vores udfordring er så, at indtjeningen ikke er god nok. Markedet er meget prisfølsomt, og så er der sket et skift i markedet i retning af tablets," siger Morten Bo Andersen.

I årets løb har Humac åbnet en enkelt helt ny butik i Hillerød, men har samtidig gennemrenoveret eller flyttet fire af de nu i alt ti butikker, som man har i Danmark. Og det har været en dyr fornøjelse, fortæller Morten Bo Andersen. Alligevel forventer han i løbet af i år at åbne yderligere to butikker.

"Vi åbner butikkerne i samarbejde med Apple, men det er ikke altid, vi har den samme holdning til, hvor en ny butik passer bedst. Apple er interesseret i at få en bedre geografisk dækning, mens vi er interesseret i butikker, hvor vi kan tjene penge. Åbningen af Hillerød er et eksempel på et sted, hvor de hensyn har mødtes," siger han.

Han glæder sig dog over et stigende salg til erhvervskunder, som delvis opvejer den dårligere indtjening på retailsalget.

"Det vi skal tjene penge på er vores services - konsulenter, som vi tjener rigtig gode penge på. Selvfølgelig kunne vi godt tænke os at tjene flere penge på vores samarbejde med Apple, men vi er grundlæggende meget tilfredse og satser på de ydelser, vi kan tilbyde ved siden af selve produkterne," siger Morten Bo Andersen.

Læs mere:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Er der en vej uden om usikker, kostbar og kompleks clouddrift?

Få indsigt i konklusionerne fra en nylig, storstilet undersøgelse fra Computerworld og Veritas med svar fra mere end 100 danske IT-topchefer i detaljer om deres erfaringer med de seneste års bevægelse mod cloudbaserede platforme og services. Derudover får du bud på, hvordan man som virksomhed både høster fordelene ved øget clouddrift og et stigende antal leverandører. Vel at mærke samtidig med, at man får det overblik, som gør det muligt at drive infrastrukturen sikkert og effektivt.

05. oktober 2023 | Læs mere


OT-sikkerhed i produktionsmiljøer - hvor kommer truslerne fra og hvordan opnår I optimal modstandsdygtighed overfor cyberangreb?

Til trods for den intense fokus på cybersikkerhed og NIS2 er mange produktionsvirksomheder og organisationer stadig usikre på, hvad de konkret skal gøre for at sikre, at de lever op til direktivets nye skærpede krav, når det gælder risikostyring, dokumentation og indberetning samt kravene om at garantere sikkerheden igennem hele forsyningskæden – og det ansvar, der følger med.

10. oktober 2023 | Læs mere


Øg virksomhedens agilitet med modulære og fleksible forretningssystemer

Hvordan kan kravet til øget fleksibilitet og agilitet afspejles i din virksomheds valg af forretningssystemer? Med udgangspunkt i Microsoft Dynamics 365-platformen giver vi i webinaret inspiration til, hvordan du bliver i stand til at reagere hurtigt på skiftende markedsvilkår, begivenheder og kriser, der kan udfordre din forretning.

11. oktober 2023 | Læs mere