Nyt kinesisk printmærke klar til at indtage Danmark

Kinesisk print-producent med Lenovo-penge vil sammen med distributøren Despec ind på det danske marked. Skarp kanalstrategi skal give 15 procents markedsandel.

Artikel top billede

Selvtilliden er i orden hos Jackson Wang, CEO for den kinesiske printervirksomhed Pantum, der nu sammen med distributøren Despec sætter en offensiv i gang for at vinde det skandinaviske marked.

"Vi er den første kinesiske printerproducent, og jeg mener, vi er den første nye producent på printermarkedet, siden Samsung gik ind på markedet for 13 år siden," siger Jackson Wang.

Men det afskrækker ham ikke fra at have ambitioner om at erobre en markedsandel på 15 procent i Norden. I første omgang på markedet for sort/hvide laserprintere i den lave ende.

"Printerfirmaer henter stadig meget stor profit. Derfor tror vi, at der er plads til os. For i dag går pengene på markedet til ganske få printerfirmaer. Det mener vi ikke, kanalen er tilfreds med, og derfor tror vi, at vi har en chance for at komme ind hos forhandlere. Både hos store og små forhandlere," siger Jackson Wang.

Pantum har sammen med distributøren Despec lagt en strategi for at erobre det danske marked. Det kommer til at ske ved at udvælge ti forhandlere, som kommer til at etablere et brohoved i Danmark. For Pantum ønsker at sælge deres produkter gennem autoriserede forhandlere.

"Vi vil have en udvalgt kanal og ønsker ikke, at det ender i en priskrig. Derfor vil vi sikre vores partnere. Blandt andet bliver vores toner chiplåst for at sikre profit til vores partnere," fortæller Jackson Wang, der er taget til Danmark for at forberede Pantums indtagelse af Skandinavien.

Også hos distributøren Despec tror den nordiske marketingchef Thomas Halby Johansen på Pantums tilgang til markedet.

"Vi undgår, at alt ender på Pricerunner og edbpriser. Det er ikke sundt for kanalen, når der kommer så meget prisfokusering," siger han og oplyser, at Despec her fra starten af februar har fået Pantums printere på lager.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S