Atea skovler penge ind - trods et presset marked

Et presset it-marked lægger en dæmper på væksten hos Atea, som dog fortsætter med at vinde markedsandele. Især Norge boomer, men danskerne er bedst til at tjene penge.

Artikel top billede

Trods et presset it-marked fortsatte forhandlergiganten Atea sidste år sin vækst med en fremgang i den samlede omsætning på 3,5 procent til i alt 20,9 milliarder kroner. Det fremgår af Atea-koncernens årsregnskab, som blev præsenteret her til morgen i Oslo. Væksten er især sket inden for software og services, mens hardwaremarkedet især i 4. kvartal er faldet.

Ateas koncernchef, Claus Hougesen, kunne berette om et overskud (EBITDA) på 823 millioner kroner, svarende til en overskudsgrad på knap fire procent.

"Trods et presset it-marked har vi bevaret eller øget vores markedsandele," lød det under præsentationen af regnskabet fra Claus Hougesen.

Han pegede blandt andet på, at det samlede nordiske it-marked i løbet af fjerde kvartal har oplevet et fald på tæt ved 10 procent, hvilket også har påvirket Atea.

De væsentligste bidrag til Ateas forretning kommer stadig fra de tre kernemarkeder Danmark, Norge og Sverige, hvor især Norge springer i øjnene med en vækst i hele 2012 på tæt ved 10 procent. Sammenlignet med de skandinaviske kolleger er den danske forretning dog stadig den mest profitable med et EBITDA på 282 millioner kroner og en betydeligt bedre overskudsgrad end Norge og Sverige.

Atea opgør sit koncernregnskab i norske kroner, som i løbet af 2012 er steget en del i værdi. Det får omsætning og overskud i de øvrige lande til at se en kende mere blege ud.

Atea-regnskab 2012 (mio. norske kroner)


Omsætning20122011 Ændring (pct.)
Danmark5.7305.766-0,6
Norge6.3535.8099,4
Sverige6.6386.5161,9
Øvrige2.2562.154 
I alt20.93020.2283,5
EBITDA   
Danmark282285-1,0
Norge2752586,8
Sverige201261-23,0
Finland/Baltikum6268 
I alt822871-5,6

Læs mere:

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Datacentertekniker til PET

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sårbarhedsstyringsspecialist - bliv en nøglespiller i kampen mod cybertrusler

Københavnsområdet

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S