Dansk distributør: Vi kommer til at købe virksomheder i 2013

Efter købet af den franske konkurrent Europarts har den danske distributør EET Europarts holdt en lille pause - men nu skal der købes op igen.

Artikel top billede

Koncerndirektør i EET Europarts John Thomas er ikke bleg for at indrømme, at integrationen af reservedelsdistributør Europarts, som EET købte sidste år, har kostet blod, sved og tårer.

"Vi har i en periode været presset til det yderste. Men nu er vi ovenpå igen," siger John Thomas.

Han er samtidig stolt over, hvor hurtigt det rent faktisk er gået for EET, som den største reservedelsdistributør i Europa, at integrere den næststørste, Europarts.

Nu mener John Thomas imidlertid, at Europarts er fusioneret så godt ind i EET, at distributøren igen har kræfter til at købe op.

""Vi har holdt en pause med opkøb, men nu skal vi i gang igen. Som jeg ser det, skal vi ud og købe et til to firmaer i løbet af 2013," siger John Thomas til Channelworld.

Han antyder blandt andet, at de næste opkøb kan ligge i Østeuropa, hvor han nævner Baltikum og Ungarn som to markeder, der kan have interesse.

"Det er ikke, fordi vi er blevet trætte af greenfield operationer [at bygge en virksomhed op fra bunden, red.], men det er hundrede gange lettere at gå ind på et marked via eksisterende spillere end at starte selv," siger John Thomas.

En del af forklaringen på, at John Thomas er klar til nye opkøb er også EET Europarts' nye lager i Ballerup.  EEt Europarts' strategi er at sende fleste mulige varer fra et centralt lager. Med det nye lager i Ballerup har distributøren mere end fordoblet kapaciteten, og det giver plads til nye opkøb.

Se billeder fra det nye lager her:

Galleri: Organiseret kaos på EET's topmoderne lager

Se også:

Galleri: EET's opkøb gennem tiderne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse