Xerox vil gafle service og printer-salg fra konkurrenterne

Forhandlerkanalen er nøglen til at sætte fut i salget af desktop-printere, supplies og serviceaftaler for print- og kopiproducenten Xerox.

Artikel top billede

Salg af desktop-printere gennem forhandlerkanalen skal på sigt trække gang i salget af papir, toner, blæk og andre printersupplies for print- og kopiproducenten Xerox.

Fra nytår har Xerox flyttet salget af mindre desktop-printer ind under sit forhandlersalg, og det følges op fra 1. april hvor Xerox står klar med fuld kundesuppport på de små printermodeller. Efter sommer følge Xerox op med en række nye modeller af desktop-printere, som skal være med tilat lægge yderligere tryk på markedet.

Kanalchef for Xerox Danmark, Kirsa Christensen, lægger ikke skjul på, at øvelsen - udover at give Xerox-forhandlere større salg - på længere sigt skal resultere i en større markedsandel for Xerox' printersupplies.

"Vi skal sælge nogle printere, før vi kan sælge vores supplies. De seneste tre år har vi ikke haft fokus på salg af desktop-print. Det tager vi så fat på nu," siger Kirsa Christensen.

"Vores print-forretning er i dag på to procent af markedet. Kan vi bare tage en enkelt procent mere, er vi rigtig glade. Men for supplies-delen går vi som minimum efter en fordobling af salget over de næste to til tre år. Forudsætningen er, at vi først får bedre fat i kunderne og udvider deres engagement i vores desktop-produkter, så vi efterfølgende kan vækste vore supplies-forretning.

Den større bredde i produktsortimentet skal ifølge Kirsa Christensen få flere kunder til at lægge hele sin printopgave ud til Xerox-forhandlerne. For at gøre det attraktivt tilbyder Xerox også serviceaftaler som omfatter leverancer af supplies til printerløsninger fra konkurrenter som Brother, Lexmark, Canon og HP.

"Det gør det nemmere for vores forhandlere at gå ud til kunden og overtage service på printere fra andre producenter," siger Kirsa Christensen.

I Danmark har Xerox op mod 80 forhandlere. Otte af dem er dedikerede monobrand-forhandlere, men sde øvrige er fordelt på cirka 20 multibrand-forhandlere og 50 mindre forhandlere, som også har andet end print-produkter på hylderne.

Læs mere:

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S