Xerox vil gafle service og printer-salg fra konkurrenterne

Forhandlerkanalen er nøglen til at sætte fut i salget af desktop-printere, supplies og serviceaftaler for print- og kopiproducenten Xerox.

Artikel top billede

Salg af desktop-printere gennem forhandlerkanalen skal på sigt trække gang i salget af papir, toner, blæk og andre printersupplies for print- og kopiproducenten Xerox.

Fra nytår har Xerox flyttet salget af mindre desktop-printer ind under sit forhandlersalg, og det følges op fra 1. april hvor Xerox står klar med fuld kundesuppport på de små printermodeller. Efter sommer følge Xerox op med en række nye modeller af desktop-printere, som skal være med tilat lægge yderligere tryk på markedet.

Kanalchef for Xerox Danmark, Kirsa Christensen, lægger ikke skjul på, at øvelsen - udover at give Xerox-forhandlere større salg - på længere sigt skal resultere i en større markedsandel for Xerox' printersupplies.

"Vi skal sælge nogle printere, før vi kan sælge vores supplies. De seneste tre år har vi ikke haft fokus på salg af desktop-print. Det tager vi så fat på nu," siger Kirsa Christensen.

"Vores print-forretning er i dag på to procent af markedet. Kan vi bare tage en enkelt procent mere, er vi rigtig glade. Men for supplies-delen går vi som minimum efter en fordobling af salget over de næste to til tre år. Forudsætningen er, at vi først får bedre fat i kunderne og udvider deres engagement i vores desktop-produkter, så vi efterfølgende kan vækste vore supplies-forretning.

Den større bredde i produktsortimentet skal ifølge Kirsa Christensen få flere kunder til at lægge hele sin printopgave ud til Xerox-forhandlerne. For at gøre det attraktivt tilbyder Xerox også serviceaftaler som omfatter leverancer af supplies til printerløsninger fra konkurrenter som Brother, Lexmark, Canon og HP.

"Det gør det nemmere for vores forhandlere at gå ud til kunden og overtage service på printere fra andre producenter," siger Kirsa Christensen.

I Danmark har Xerox op mod 80 forhandlere. Otte af dem er dedikerede monobrand-forhandlere, men sde øvrige er fordelt på cirka 20 multibrand-forhandlere og 50 mindre forhandlere, som også har andet end print-produkter på hylderne.

Læs mere:

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S