HP garanterer: Flere bonuspenge til forhandlerne

HP dropper faste salgsmål og indfører samme rabat- og bonussystem på tværs af produktområder. Og så bliver der også præmie til forhandlere, der specialiserer sig i udvalgte produkter.

Artikel top billede

HP's genfundne kærlighed til kanalen er et af hovedbudskaberne ved producentens globale partnerkonference, som foregår i Las Vegas i denne uge.

Et af de tydeligste udtryk for kærligheden er en omlægning af partnerprogrammet PartnerOne, som HP-koncernens topfolk i løbet af ugen har brugt en hel del krudt på at forklare for forhandlerkanalen.

Overskriften er, at det nu skal være enklere og mere forudsigeligt at være HP-forhandler. Det slår blandt andet igennem ved, at HP dropper de hidtidige salgsmål, som forhandlerne har været underlagt i samarbejdet. Samtidig indføres et nyt bonus- og rabatsystem, som udløser belønning helt fra "den første dollar", forhandlerne omsætter.

Endelig fjerner HP sit loft over størrelsen af den bonus, som forhandlerne får for at sælge HP. Loftet har i realiteten fjernet forhandlerens økonomiske tilskyndelse til at sælge, når først man havde ramt loftet.

På samme måde får forhandlerne også bedre priser og større rabatter, jo flere HP-certificeringer de opnår.

"Forhandleren har ikke længere noget fast salgstarget. Med konjunkturer, der går op og ned, kan det være meget vanskeligt for forhandlere konstant at leve op til. Med det nye bonus- og rabatsystem vil en større del af bonus appellere til partnerens salgsstyrke. Så vi skaber et større incitament for salgsindsatsen hos vores partnere," siger Alessandra Brambilla, vicepresident og chef for HP's SMB-partner-forretning i Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA).

Hun fortæller, at det nye bonus-system i princippet bliver ens for alle produktgrupper. Det skal også være med til at gøre samarbejdet med HP mere gennemskueligt for partneren.

Størrelsen af bonus fra produkt til produkt kan dog variere - blandt andet fordi HP ikke vil ende i en situation, hvor nogle forhandlere får en mindre betaling end i dag.

Det strømlinede bonusprogram følges op med at koble produktrabatter med de certificeringer, som forhandlerne investerer i. Det ligger i forlængelse af HP's generelle ønske om, at forhandlerne i højere grad specialiserer sig i udvalgte produkter eller teknologier.

Det er uklart, hvornår det nye bonus- og rabatsystem træder i kraft i Danmark, men ifølge HP vil ændringerne bliver fuldt udrullet i løbet af det næste halvandet år.

Læs mere:

Mere om samme emne

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S