Sådan sælger forhandlere software uden at røre en finger

Tech Data bruger Wupti.com som spydspids. Nu hopper forhandlere på distributørens elektroniske softwaredistribution.

Artikel top billede

Det boks-løse salg af software gennem kanalen er i fokus. Also Actebis købte for nylig aktiemajoriteten i hollandske Atomblock, som har udviklet et system til elektronisk software-distribution.

Tech Data lancerede for seks måneder siden deres løsning, Activate-here. Nu går Tech Data ud og fortæller, at de første forhandlere er gået i luften med systemet.

Wupti.com kører som første store spiller med Tech Datas nye modul til onlinesalg af software. Det er en løsning, hvor forhandleren har integret Activate-here fuldstændig i deres webshop.

"Vi har solgt ESD med Activate-here siden november, og vi ser store muligheder i løsningen, særligt i forbindelse med den netop lancerede Office 2013, der jo er medieløs. Derfor har kunden ikke samme behov for den fysiske pakke længere " udtaler indkøbschef Peter Loch fra Wupti.com.

Med Activate-here leverer Wupti.com derfor kun et downloadlink og en produktnøgle, som kunden modtager inden for 60 minutter, fra købet er foretaget.

Hos Tech Data er det softwaredirektør Thomas Christensen, der har ansvaret for Activate-here. Han fortæller, at Tech Data nu har 10 projekter kørende på deres løsning.

"Der er også en masse mindre partnere, der er i gang med implementeringen lige nu," hævder han.

Activate-here er designet, så løsningen kan køre som et plugin på forhandlernes web-shop. Det betyder, at selve købet reelt foregår på Tech Datas system, men systemet er integreret, således at kunden ikke opdager det.

"Vi leverer et helt framework, som er styret via XML og andre standarder. Vi sørger for at levere en licensnøgle til kunden og sørger for faktureringen helt tilbage til Microsoft. Det er et fuldstændig whitelabel-system," siger Thomas Christensen.

I dag er det fortrinsvis Microsoft-produkter, der sælges gennem systemet, men der kommer flere til, fortæller Thomas Christensen.

Han fremhæver at fordelen ved Activate-here er, at det sømløse automatiske salg kan give forhandleren tid til at koncentrere sig om de mere komplicerede licenssalg.

"Jeg synes, at det er et rigtigt godt kanalværktøj, hvor vi tager nogle omkostninger ud af processen. Det klarer det hele automatisk og er også koblet op mod vores kreditgodkendelse. Det er et værdiskabende værktøj," lyder det fra Thomas Christensen.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S