Derfor sender netbutikker hukommelseskort i gigantiske papkasser

Hvorfor skal en usb-nøgle pakkes i en skotøjsæske?

Artikel top billede

Hvis man bestiller varer hos nogle af landets større netbutikker, modtager man af og til sin vare i en emballage, der kunne tyde på, at lagerarbejderen ikke var ved sine fulde fem, da han pakkede varen.

Små produkter pakket i overdimensionerede kasser er ikke et sjældent syn. Se to eksempler her på siden.

De store pakker er bestemt heller ikke udelukkende et dansk fænomen, hvilket du kan se på WTFpackaging.com, der samler eksempler på de mest aparte indpakninger i verden.

Men hvorfor bliver hukommelseskort, usb-nøgler og andet hardware sendt i bokse, som kunne indeholde 20 af samme vare? Og som sikkert er meget dyrere at frankere?

Robotten kan ikke håndtere småting

Hos Komplett forklarer den danske salgschef, at det primært hænger sammen med firmaets automatiserede pakkesystem.

Bestilles varen som "brev", vil den oftest blive sendt i en kuvert af bobleplast.

Men hvis man beder om at få sendt sin vare som "pakke" med levering til et pick-up-point eller via Post Danmarks pakkepost, er det altid lagerrobotten, der pakker i standardstørrelser af brune papkasser.

"Rent logistisk vil det være dyrere for os at bruge endnu mindre kasser og sætte et nyt plukkesystem op," forklarer Morten Beutelmann, salgschef hos Komplett.dk.

Se en video af robotpakke-anlægget nederst.

Den danske salgschef understreger dog, at der hele tiden arbejdes på at gøre pakningen så ressourceeffektiv og miljøvenlig som muligt på lageret, der fysisk er placeret i Sandefjord i Norge.

Nogle gange mangler viden rette størrelse

Hos Elgiganten får man også nogle gange henvendelser fra undrende kunder, der ikke forstår, hvorfor de modtager emballage af voluminøs kaliber.

Hos Elgiganten giver man ikke robotter skylden.

"Grunden til, at kunder af og til kan opleve at få en fragtemballage, der måske er større end strengt nødvendigt, er simpelthen den enkle, at vi gerne vil levere så hurtigt som muligt. Det betyder, at hvis lageret ikke har en emballage i eksakt størrelse til pakken, så tager vi den næstbedste, så vi kan få pakken sendt hurtigst muligt, og det kan af og til resultere i de lidt sjove pakkestørrelser," forklarer Frederik Danvig, kommunikationsrådgiver hos Elgiganten.

Pakkerobotten hos Komplett:

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S