Dansk firma skal høvle knaster og fejl af Netflix

Mange film og serier lander hos Netflix i ubrugelig stand. Det skal dansk partner rette op på.

Artikel top billede

Som kun et ud af 12 firmaer i verden og det eneste i Norden har danske Dicentia fået "preferred vendor"-status hos Netflix.

Det vil med lidt mere danske ord sige, at Dicentia er blevet foretrukken leveringspartner.

Dicentia hjælper allerede producenter og tv-stationer med at konvertere deres indhold, så det kan bruges hos Netflix. Nu bliver Dicentia en fast del af fødekæden, fordi Netflix vil anbefale, at alle bruger Dicentia eller et af de andre 11 firmaer, hvis de vil aflevere levende billeder til Netflix.

Den opstrammede procedure kunne godt tyde på, at Netflix er utilfreds med kvaliteten af de film, som de i dag modtager fra producenterne.

Netflix: "Vi kan ikke bruge 30 procent af det vi modtager"
I en artikel på The Verge for en måned siden sagde Netflix' produktchef, Niel Hunt, at film og tv-serier ofte bliver afleveret i ubrugelig stand.

"Vi har en helt åndssvag afvisningsrate på 30 procent af det indhold, som vi modtager. Jeg kan ikke forestille mig en anden branche, hvor man kan overleve som leverandør, når tre ud af 10 leverancer ikke kan bruges," siger Niel Hunt.

Netflix oplever, at tv-stationer fremsender tv-serier, hvor tv-reklamerne slet ikke er fjernet. Men det er også typisk, at de forkerte episoder af serier modtages - eller at lyden mangler. Og så bliver der afleveret i mange forskellige komprimeringer. Det arbejde koster tid og penge.

I fremtiden skal det danske firma sørge for at stramme op på arbejdsgangene.

"Dicentia er den eneste digitale leveringspartner i Skandinavien, der opfylder de høje krav til vores Preferred Vendor-program," siger Chris Fetner, der er ansvarlig for kontakten med indholdsleverandører hos Netflix, i en pressemeddelelse.

Hos Dicentia mener direktør Kasper Holme Johannesen, at Netflix blandt andet har givet sin blåstempling på grund af Dicentias "MediaCloud", hvor rettighedshavere/indholdsleverandører kan uploade videoer og relevant metadata.

LÆS OGSÅ:

10 ting du skal vide om Netflix

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird