Elgigantens ejer sælger stor web-butik til norsk onlinekæmpe

Dansk onlinesalg og ti butikker følger med i købet.

Artikel top billede

Koncernchef Ole Vinje har købt svenske Webhallen af Dixons.

For den nette pris af 122 millioner danske kroner har Elgigantens britiske moderselskab Dixons Retail frasolgt den svenske forhandler Webhallen til den norske web-butik-koncern Komplett.

Med købet af Webhallen får Komplett et hurtigt voksende butik med en omsætning på omkring 710 millioner kroner.

Webhallen har en omfattende onlinehandel kombineret med ti butikker fordelt over hele Sverige. Selskabet har også et dansk datterselskab og en mindre onlineforretning på det danske marked.

Dixons frasalg af Webhallen, der er vokset med 30 procent over de sidste to år, sker i forbindelse med, at Elgigantens moderselskab forsøger at rydde op i koncernens kriseramte onlineforretning Pixmania.

Webhallen har trods Pixmanias problemer været en god forretning. Over de sidste tre år har selskabet genereret et samlet overskud på omkring 45 millioner danske kroner.

Kompletts koncerndirektør Ole Vinje udtaler sig da også ganske positivt om opkøbet.

"De vinder markedsandele og har haft en gennemsnitlig vækst på 18 procent om året over de sidste fem år. Den præstation imponerer os meget - ikke mindst med tanke på, at Sverige er meget krævende marked med stor konkurrence," siger Ole Vinje til Channelworlds svenske søstermedie IT24.

Koncernchef for Dixons Retail Sebastian James er også tilfreds med salget, som er et skridt på vejen til at trimme Dixons nødlidende onlineforhandler Pixmania.

"Efter en omfattende reorganisering af forretningen tidligere i år, er jeg glad for at kunne fremvise et lille men signifikant skridt i den proces med udskilningen af Webhallens forretning i Sverige," udtaler koncernchefen i forbindelse med salget.

Dixons købte i august sidste år de sidste 22 procent af aktierne i Pixmania, som Dixona har været medejer af siden 2006. I januar iværksatte Dixons en omfattende oprydning i Pixmanias aktiviteter.

Dixons tabte 170 millioner kroner på Pixmania i sidste regnskabsår.

Læs mere:

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S