Artikel top billede

Køb på nettet og hent varerne i Netto og Føtex: Posten har fået konkurrent

Dansk logistik-iværksætter mener at kunne konkurrere med Post Danmark. Både på pris - og bekvemmelighed.

Fragten er det mest gammeldags element i e-handel. Derfor er der plads til fornyelse og forbedring.

Det er motivationen bag opstartsvirksomheden Swipbox, som i år har opbygget sig et netværk, der skal hjælpe web-købmænd med at gøre livet lettere for kunderne - og give lidt konkurrence til Post Danmark.

"Nethandel er kommet fra at blive. Men der er brug for en bedre distribution. Det er ikke bæredygtigt at køre rundt i villakvarterer med små pakker. Det passer heller ikke i moderne urbane menneskers liv. De vil hellere kunne hente deres pakker lynhurtigt, når de alligevel er i byen. Så på det her område mener vi, at der ligger en stor forbedring i at indføre selvbetjening," forklarer Henrik Gedde Moos, direktør i SwipBox.

Sådan virker det

SwipBox' netværk og styrke ligger i et strategisk samarbejde med kurérfirmaet TNT Express og Dansk Supermarked. Se konceptet forklaret på 30 sekunder i videoen her på siden.

I samtlige Bilka- og Føtex-forretninger samt i udvalgte Netto-butikker er der opstillet karakteristiske blå postbokse. På landsplan lidt over 300 i alt.

I stedet for at sende sine forsendelser via GLS eller Post Danmark kan webbutikkerne vælge Swipbox, der placerer pakkerne i de dagligvarebutikker, kunden foretrækker. Formålet er at holde prisen nede og gøre leveringen så bekvem for modtageren som muligt. En model som Post Danmark også har øjnet ved at placere postekspeditioner hos for eksempel dagligvarebutikker.

Swipbox-Direktøren vil ikke på nuværende tidspunkt fortælle, hvor mange webbutikker der har bidt til bolle.

"Jeg kan sige, at vi har fået alle de aftaler og butikker på, som vi gerne vil have på det her tidspunkt. Snart tilføjer vi en stor kendt webbutik," siger Henrik Gedde Moos og nævner et udvalg af de første kunder: Befro, Ezzence og Cykelgear.

Men det virker også den anden vej

Men det stadigt voksende Swipbox-netværk af postkasser skal ikke kun bruges som afhentnings-centraler. Privatpersoner kan også sende via dem.

Webbutikker kan tilbyde, at kunderne kan returnere varer ved at aflevere dem i boksen, næste gang de handler ind. Der er også indgået et samarbejde med Trendsales, så bytte- og salgsportalens mange kvinder opfordres til at sende tøj til hinanden via Swipbox.

Pakkestørrelserne er begrænset af rumstørrelserne i de blå skabe, hvor det største rum er på størrelse med en flyttekasse. Og der må maksimalt fyldes 20 kilo i kasserne. Til gengæld er det nemt at overskue prisstrukturen. Der er kun tre forskellige priser.

En virtuel postkasse du kan flytte fra dag til dag

Ud over det fysiske setup inkluderer Swipbox selvfølgelig også en app.

Når en pakke fysisk ankommer, sendes en besked med en afhentningskode til modtageren. Netkunden kan i princippet selv angive, hvor han vil afhente den.

"Via app'en kan man bestemme, hvor man vil modtage sin forsendelse. Man kan have tre foruddefinerede adresser. Det kunne være hjemmeadressen, arbejdet og en tredje," siger Henrik Gedde Moos.

Skal en pakke returneres, identificerer netkunden sig ved skabet med sin SwipBox-returkode, og systemets software sørger selv for, at pakken returneres til den oprindelige afsender. En procedure, der ifølge direktøren giver en høj tryghed, fordi pakken altid er låst inde eller i hænderne på fragtpersonalet, der har den højeste mulige sikkerhedsgodkendelse i sin branche.

Se Swipbox forklaret på 30 sekunder her:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere