Oracle sagsøger små konkurrenter

Den amerikanske it-gigant svinger igen forhammeren overfor firmaer, der går dem i bedene ved at levere support af Oracles operativsystem Solaris OS.

Artikel top billede

Support på Oracles operativsystem Solaris OS er en rigtig god forretning. Faktisk så god, at alle forsøg fra mindre it-firmaer på at få en del af kagen bliver mødt med voldsomme reaktioner fra database-giganten.

Tidligere i denne måned stævnede Oracle ifølge IDG News selskaberne Terix og Maintech ved en distriktsdomstol i Californien for i strid med loven at bryde copyright og andre rettigheder til Oracles proprietære software-kode.

Oracle anklager de to firmaer for at vildlede kunderne ved at blandt andet at fortælle, at kundernes ret til software-opdateringer er knyttet til den oprindelige hardware, som systemet er installeret på.

Men det passer ikke, mener Oracle, som henviser til, at kundernes adgang til blandt andet opdateringer afhænger af, at de en gang om året fornyer deres support-aftale med Oracle.

Terix og Maintechs kunder tæller eksempelvis Sony og Bank of New York, som ifølge Oracle uretmæssigt har benyttet deres log-in til Oracles support-site til at hente software-opdateringer efter at kundernes support-aftaler med Oracle var udløbet.

Oracle kræver nu, at domstolen udsteder et permanent forbud mod at de to selskaber leverer support til kunderne, ligesom Oracle forbeholder sig ret til at kræve erstatning.

Administrerende direktør i Terix, Bernd Appleby afviser i en udtalelse kravene fra Oracle med henvisning til, at man blot hjælper kunderne med at udnytte deres eksisterende rettigheder i forhold til Oracle-produkter.

"Oracles indsigelse savner helt basis i både lovgivning og fakta," lyder det fra Bernd Appleby.

"Terix søger fuldt ud at respektere den intellektuelle ejendomsret for enhver tredjepart. Terix handler kun som autoriseret repræsentant for slutbrugerne i kraft af deres rettigheder. De slutbrugere, som er omfattet af denne klage har gyldig licens fra Oracle," hedder det i videre i udtalelsen.

Striden om, hvem der har ret til at levere servicere til Oracle-kunder afspejler, at support er en lukrativ forretning for Oracle.

Så selvom de aktuelle sager ikke betyder et stort indkomsttab for Oracle, er sagsanlægget udtryk for, hvor vigtigt det er for Oracle, at der ikke opstår et særskilt marked for support, som er uden for Oracles kontrol.

Oracle har ifølge IDG News Service tidligere rejst tilsvarende sager mod en række andre firmaer, som har specialiseret sig i at levere support til Oracle og SAP-kunder.

Læs mere:
Oracle-topchef: Slut med Oracle-sælgeres aggressive metoder
Oracle: Det er vigtigt, at forhandlere bliver mere profitable
Mange går stadig i Oracles crapware-fælde
Her er kundernes ærlige mening om Oracle

Oracle-chef køber sit eget flyselskab

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Sikkerhed | Klampenborg

Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S