Oracle sagsøger små konkurrenter

Den amerikanske it-gigant svinger igen forhammeren overfor firmaer, der går dem i bedene ved at levere support af Oracles operativsystem Solaris OS.

Artikel top billede

Support på Oracles operativsystem Solaris OS er en rigtig god forretning. Faktisk så god, at alle forsøg fra mindre it-firmaer på at få en del af kagen bliver mødt med voldsomme reaktioner fra database-giganten.

Tidligere i denne måned stævnede Oracle ifølge IDG News selskaberne Terix og Maintech ved en distriktsdomstol i Californien for i strid med loven at bryde copyright og andre rettigheder til Oracles proprietære software-kode.

Oracle anklager de to firmaer for at vildlede kunderne ved at blandt andet at fortælle, at kundernes ret til software-opdateringer er knyttet til den oprindelige hardware, som systemet er installeret på.

Men det passer ikke, mener Oracle, som henviser til, at kundernes adgang til blandt andet opdateringer afhænger af, at de en gang om året fornyer deres support-aftale med Oracle.

Terix og Maintechs kunder tæller eksempelvis Sony og Bank of New York, som ifølge Oracle uretmæssigt har benyttet deres log-in til Oracles support-site til at hente software-opdateringer efter at kundernes support-aftaler med Oracle var udløbet.

Oracle kræver nu, at domstolen udsteder et permanent forbud mod at de to selskaber leverer support til kunderne, ligesom Oracle forbeholder sig ret til at kræve erstatning.

Administrerende direktør i Terix, Bernd Appleby afviser i en udtalelse kravene fra Oracle med henvisning til, at man blot hjælper kunderne med at udnytte deres eksisterende rettigheder i forhold til Oracle-produkter.

"Oracles indsigelse savner helt basis i både lovgivning og fakta," lyder det fra Bernd Appleby.

"Terix søger fuldt ud at respektere den intellektuelle ejendomsret for enhver tredjepart. Terix handler kun som autoriseret repræsentant for slutbrugerne i kraft af deres rettigheder. De slutbrugere, som er omfattet af denne klage har gyldig licens fra Oracle," hedder det i videre i udtalelsen.

Striden om, hvem der har ret til at levere servicere til Oracle-kunder afspejler, at support er en lukrativ forretning for Oracle.

Så selvom de aktuelle sager ikke betyder et stort indkomsttab for Oracle, er sagsanlægget udtryk for, hvor vigtigt det er for Oracle, at der ikke opstår et særskilt marked for support, som er uden for Oracles kontrol.

Oracle har ifølge IDG News Service tidligere rejst tilsvarende sager mod en række andre firmaer, som har specialiseret sig i at levere support til Oracle og SAP-kunder.

Læs mere:
Oracle-topchef: Slut med Oracle-sælgeres aggressive metoder
Oracle: Det er vigtigt, at forhandlere bliver mere profitable
Mange går stadig i Oracles crapware-fælde
Her er kundernes ærlige mening om Oracle

Oracle-chef køber sit eget flyselskab

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S